Det tyske Lufthansa-konsernet har innsett at valget av å lansere Eurowings-konseptet som et langdistansekonsept under navnet Eurowings Discover har feilet. I følge den tyske avisen Handelsblatt snur nå selskapet og vil endre navn og farger på selskapet.

I følge informasjon avisen har internt fra Lufthansa skal selskapet kun bli hetende Discover Airlines og skal distansere seg helt fra Eurowings-navnet. Selskapet vil også få endring i logoen hvor den lille fargen viker plass for en mørk blå farge.

-Det har rådet full forvirring hos passasjerene og markedet har ikke klart å forholde seg til selskapet som et konsept. I tillegg er det kun på flyene Discover-navnet har fremkommet, ingen passasjerer har kunnet kjøpe billetter direkte hos selskapet, men har blitt henvist til Eurowings for kjøp av billetter, sier en person med tilknytting til Lufthansa til avisen.

Lufthansa lanserte Eurowings Discover i juli 2021, midt under pandemien. Det i seg selv gjorde at få fikk med seg nyheten om det nye selskapet. Side dette har selskapets om er et eget registrert selskap kun fløyet med røde tall over hele linjen. Bare det siste året har flyselskapet generert 170 millioner euro i minus.

Under et møte med investorene forrige uke tok så Lufthansa-direktøren Carsten Spohr grep og lovet at nå skal alt dette snu, selskapet skal gå med overskudd på slutten av 2023.

Eurowings Discover opererer en flåte med 22 fly i dag, alle arvet fra enten Lufthansa eller Eurowings. 12 av flyene er eldre Airbus A330, mens 10 av flyene er Airbus A320.

Nå ser Lufthansa på mulighetene for at «det nye» Discover Airlines skal operere Boeing 787 Dreamlinere eller Airbus A350-900. Selskapet skal fortsette med å fly eget konsept på langdistanseruter, ruter Lufthansa selv ikke skal operere.

Det er ventet at selskapet kommer med en offentlig pressemelding om navneendringen etter sommerferien i følge den tyske avisen. Selskapet har ønsket at sommerens ruter skal avvikles uten forstyrrelser og mer kaos fra kundene som ikke skjønner endringene.

Lufthansa har gjennom flere år satset på ulike varianter av lavkost- og langdistansekonsepter og har hatt en historikk med å endre navn og konsepter etter kort tid.

ANNONSE