Det tyske flyselskapet Lufthansa har startet arbeidet med å kunne forutsi været enda mer nøyaktig, analysere klimaendringer enda mer presist og undersøke enda bedre hvordan klima i verden utvikler seg. Dette er målet for et globalt unikt samarbeid mellom Lufthansa og flere forskningsinstitutter. For å gjennomføre prosjektet skal et splitter nytt passasjerfly tas i bruk.

Det og skulle konvertere et fly til et laboratorium for klimaforskning gir store utfordringer. Lufthansa har valgt den mest moderne og økonomiske langdistansestrålen i sin flåte – en Airbus A350-900 med navnet «Erfurt» (registrering D-AIXJ). I tre trinn vil «Erfurt» nå bli et flygende laboratorium. 

I Lufthansa Techniks hangar på Malta ble det første og mest omfattende konverteringsarbeidet utført. Forberedelser ble gjort for et komplekst luftinntakssystem under magen. Dette ble etterfulgt av en serie testinnsatser, på slutten kom sertifiseringen av et klimaforskningslaboratorium som veier rundt 1,6 tonn, det såkalte CARIBIC mållaboratoriet. Forkortelsen CARIBIC står for «Civil Aircraft for the Regular Investigation of the Atmosphere Based on an Instrument Container» er en del av et omfattende europeisk forskningskonsortium. 

«Erfurt» forventes å ta av fra München i slutten av 2021 for sin første flyging i tjeneste for klimaforskning, og måler rundt 100 forskjellige sporgasser, aerosol og skyparametere i tropopausområdet (i en høyde på ni til tolv kilometer). Lufthansa gir dermed et verdifullt bidrag til klimaforskning, som kan bruke disse unike dataene til å vurdere ytelsen til dagens atmosfæriske og klimamodeller og dermed deres prediktive kraft for jordens fremtidige klima. Spesialfunksjonen: Klimarelevante parametere kan registreres i denne høyden med mye større nøyaktighet og tidsoppløsning ombord på flyet enn med satellittbaserte eller bakkebaserte systemer. 

-Konverteringen av A350-900 ‘D-AIXJ’ til et klimaforskningsfly er noe veldig spesielt for oss. Vi ble umiddelbart begeistret for planen om å fortsette CARIBIC på vår mest drivstoffeffektive flytype. På denne måten vi kan fortsette å støtte klima- og atmosfærisk forskning i den viktige oppgaven på langdistanseruter. Vi hjelper til med å sikre at spesielt viktige klimarelevante parametere samles akkurat i den høyden der de atmosfæriske drivhuseffektene i stor grad genereres «, sier Annette Mann , Leder for samfunnsansvar i Lufthansa Group.

A350-konverteringen, som nå er lansert, ble innledet av en ekstremt forseggjort planleggings- og utviklingsfase på rundt fire år som involverte mer enn ti selskaper (spesielt Lufthansa, Lufthansa Technik, Airbus, Saf-ran, enviscope og Dynatec) i tillegg til Karlsruhe Institute of Technology (KIT) som representant for et større vitenskapelig konsortium.

CARIBIC-flyet er virkelig unikt i verden. Det er utstyrt med avansert instrumentering som er sammenlignbare med det på et stort forskningsfly, og det gjør det mulig å distribuere dem kostnadseffektivt, regelmessig og over flere tiår. Vi kan dermed forstå hvilke prosesser som endrer seg, i hvilken grad og hvordan de vil påvirke jordens klima i fremtiden, sier dr Andreas Zahn fra Karlsruhe Institute of Technology og koordinator for IAGOS-CARIBIC. «Ingen andre observasjonssystemer over hele verden, verken på bakken eller på satellitt, kan gi slike høyoppløselige multi-parameter data fra den frie atmosfæren.

Lufthansa-gruppen har vært en pålitelig partner for klimaforskning siden 1994 og har siden utstyrt flere fly med spesielle instrumenter. Dette er nå første gang på verdensbasis på et Airbus A350-900-fly.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no