15.6 C
Oslo
28/09/20
Hangar.no
Foto: Hans O. Nyborg

Lufthansa snur – Reverserer Eurowings overtagelse av Brussels Airlines

Våren 2019 startet Lufthansa-gruppen å la datterselskapet Eurowings overta merkevaren Brussels Airlines, som ville forsvinne helt. Nå er flere fly fra Brussels Airlines dekorert i Eurowings-fagene, men så snur Lufthansa igjen og reverserer hele overtagelsen av selskapet i Belgia.

I følge en pressemelding blir det en lang rekke endringer som nå alle aksjonærer er informert om.

Først og fremst er det bestemt at Brussels Airlines skal fortsette som eget selskap med sitt eget navn, og at Eurowings ikke skal ta over alle flyene samt rutene fra selskapet. Planen om å integrere Brussels Airlines i Eurowings ble dermed en fiasko for Lufthansa-gruppen.

Lufthansa har også bestemt seg for at Eurowings skal kun operer Airbus A320-familien, og at samtlige Boeing 737, Airbus A330 og Dash 8 skal ut av flåten.

Videre heter det at Eurowings kun skal konsentrere seg om å fly point-to-point og kortdistanser i Europa. Det henger sammen med at Lufthansa på ingen måte har klart å gjøre datterselskapet til et kosteffektivt flyselskap på lik linje med andre lavkostselskap i Europa.

Per 2020 må Eurowings ha klart å redusere selskapets kostnader med 15 prosent, hvis ikke kan det bli en vurdering av fremtiden til selskapet.

Eurowings skal også legges over på kun en nasjonal AOC-lisens (driftslisens) i Tyskland, og droppe lisens i andre land som i dag.

For Lufthansa har Eurowings blitt en dyr kostnad som ved å overta flere fly og ansatte etter konkursen i Air Berlin vokset seg for stor med for høye driftskostander. Nå spås det tvil i bransjen om selskapet kommer til å fortsette merkevaren Eurowings over flere år fremover, eller om selskapet til slutt blir avviklet.

Flere av de store selskapene som Iberia og Air France har gjort som Lufthansa og etablert egne datterselskap som Level og Joon i møte med konkurransen i Europa fra Ryanair, Norwegin og easyJet. Air France har allerede avviklet sitt selskap Joon etter kort tid, og IAG er i tenkeboksen rundt LEVEL.

Andre nyheter

For å få flere reisende må flyselskapene investere i pleksiglass – Ingen vei utenom

Hans Olav Nyborg

Flyselskap ber leasingselskap om å få betale leie av fly kun per brukte flytime

Hans Olav Nyborg

Kjøper 24 Boeing 757-200

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer