Den europeiske flyprodusenten Airbus må selge minst 150 fly av typen Airbus A350-1000F, den nye fraktversjonen, dersom programmet skal gå i null.

For ledelsen i Airbus og styret er målet med alle de milliarder av kroner som nå er lagt av til bygging og salg av den nye frakteren, noe som skal minst gå i null, og deretter selge for å gi inntjening. Da må salgskontoret til produsenten sørge for et salg av minst 150 fly. Nå satser Airbus på å overbevise operatører av MD-11F og eldre Boeing 747-400F, at alternativet er å kjøpe en splitter ny A350-900F som erstatning.

Selv om 350 gir mindre frakt ombord, tas dette igjen på at flytypen sparer operatøren for utgifter til like mye drivstoff. I tillegg avsluttes nå produksjonen av Boeings 747-8, noe som gjør at potensialet for å skaffe nye fraktfly i 747-klassen reduseres.

Markedet er full av utrangerte og slite 747-400, men samtidig gir denne flytypen et stort innhugg i drivstoff- og vedlikeholdskontoen som også skal forsvarers. Det er nær 200 Boeing 747-400 som i dag flyr verden over med frakt, disse flyene skal erstattes i løpet av de neste tiårene, og der finnes det for få bruket nye jumboer av samme typen. I tillegg er det få 747-8F som er i markedet og som er bygget av Boeing.

Airbus er allerede i samtaler med FedEx om å få til en stor kjøpsavtale på 350-1000F, tiden for produsenten er å selge nå, som Boeing allerede blir kraftig forsinket med sin nye 777-9F, trolig ikke på markedet før i årene 2028-2030.