Det tyrkiske flyselskapet turkish airlines vil trolig måtte ha satt nær 50 av sine fly på bakken i løpet av 2024. Årsaken er problemene med Pratt & Whitney (P&W) PW1100G-motorene som gjør sitt til at flyene må parkeres.
Det bekrefter selskapet overfor tyrkiske medier fredag.
Samtlige av selskapets 66 airbus fly i A320neo-serien skal inspiseres og flere skal gjennomgå både bytte av hele motorer og deler av motorer. Utfordringen er tilgang på deler og nye motorer som gjlr at flyene blir stående i lengre tid på bakken.
Så langt har selskapet satt mellom 20 og 30 fly på bakken i løpet av denne året, og med vedlikeholdsplanenen som må følges fremover er det ventet at antallet fly vil være rundt 50 på bakken i løpet av høsten.
Når flyene kan få nye motorerer eller alle delene som trengs er usikkert i følge flyselskapet selv.
Pratt oppdaget i 2022 et problem med forurenset pulverisert metall brukt i produksjon mellom Q4 2015 og og Q3 2021 som kunne forårsake sprekker i trinn 1 og trinn 2 skiver i høytrykksturbinen. Disse må nå inspiseres med visse intervaller for å sikre at det ikke er noe reelt problem.
Men de fleste motorene må i utgangspunktet byttes ut med nye eller få nye deler på plass før de kan friskmeldes.
For Turkish Airlines betyr dette at selskapet vil få redusert sin kapasitet, noe som nå diskuteres med flyprodusentene, motorprodusentene og leasingselskap. i følge flyselskapet har det hentet inn 15-20 nye fly så langt i år, men dette kompenserer ikke for kapasiteten som forsvinner med de 50 flyene som vil bli stående på bakken.