Hangar.no
Internasjonalt

Mange flypassasjerer kjenner ikke sine rettigheter

Det er 14 år siden passasjerrettighetsloven EC 261 trådte i kraft. Samtidig svarer 86% av nordmenn at de ikke vet hva de har rett på som reisende med fly, i en undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av AirHelp. I EU ble over 7000 passasjerer spurt, og over 1000 ble spurt i Norge under undersøkelsen.

Den gjengse nordmann vet ikke hva man har krav på som kompensasjon hvis noe skulle skje, viser undersøkelsen, bare 14% av de spurte sier de er klar over rettighetene. Det viser seg også at bare halvparten av de som har opplevd et forsinket eller kansellert fly har søkt om kompensasjon fra flyselskapet, samtidig som to av tre (67%) nordmenn mener at flyselskapene er for dårlige med å informere om passasjerenes rettigheter.

Undersøkelsen viser også at én av tre (31%) nordmenn ikke søkte om kompensasjon fordi de ikke trodde de skulle få noe igjen, og én av tre (31%) unnlot å søke fordi de ikke visste hvordan de skulle sende inn et krav.

Andreas Hermansson, landssjef for AirHelp i Norge forteller at på verdensbasis er det snakk om over 13 millioner som går glipp av over fem milliarder euro som flyselskapene i utgangspunktet skulle ha betalt ut i kompensasjon. I Norge var det, i 2017, 243 000 nordmenn som hadde rett på erstatning, og i følge beregninger skal det være snakk om 675 millioner kroner i kompensasjon – som kunne blitt utbetalt.

«Vi ser et tydelig behov for å øke bevisstheten og forståelsen for flypassasjerrettigheter både i Norge og resten av Europa», sier Hermansson.

Andreas Hermansson i AirHelp Norge

 

 

 

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Legger ned rutetrafikken etter få måneder

easyJet med rekordantall reisende på ett døgn

Emirates og Etihad i samtaler om å bli ett selskap – Blir verdens største