Hangar.no
MDF100

MDF-100, flyet som aldri kom lengre enn på tegneblokka

På slutten av 1970-tallet var konkurransen stor mellom flyprodusentene, om å designe det perfekte 150-seters flyet. Boeing gjorde allerede stor suksess med sin Boeing 737, og etterspørsel etter fly i denne størrelsen bare vokste og vokste.

Markedet etterspurte et driftslønnsomt fly som kunne brukes på både regionale og lengre distanser, uten å gå over i langdistanse segmentet.

Boeing hadde nærmest et monopol på denne flytypen med 737, Airbus var fortsatt flere år unna å lansere sin A320, og Douglas med sin DC-9 klarte ikke å kapre nok kunder på samme måte som Boeing gjorde.

Det ble den nederlandske flyprodusenten Fokker som skulle fri til amerikanske McDonnell Douglas, om et samarbeide rundt en slik flytype. Sammen valgte de to å forene flere design de allerede på hver sin side hadde jobbet med.

Flytypen ble hetende MD-F100, eller MDF-100. Enkelt nok fortalt MD for Douglas, og F for Fokker i et et samarbeide om å produsere og selge flytypen.

Fokker brukte sitt design for F-29, mens Douglas brukte deler av MDF-generasjonen for å utvikle flyet. En helt ny type vinger og nytt design for selve flykroppen skulle gi en reduksjon i mengden drivstoff som ville bli benyttet av flytypen. Flykroppen ville være mer dynamisk og ikke gi så mye motstand i luften.

For Douglas og Fokker var det markedet etter Boeings 727 og Douglas DC-9 som var målet. MDF-100 skulle være klar for leveranse rundt 1986 og Rolls-Royce jobbet dag og natt med å få ferdig en helt ny motortype sammen med CFM.

Både Untined Airlines og Delta Air Lines tegnet seg for kjøp av minst 200 slike fly.

MDF-100 ville få motorer under vingene, som 737 hadde det, kabinen ville få seks seter i bredden med midtgang, og en T-hale fra DC-9 flyene.

Utfordringene for flytypen sto i kø. Mens den nederlandske regjeringen så at det nye flyet kunne skape opp til 4000 nye arbeidsplasser i Nederland, hadde Douglas-fabrikken store problemer som følger av DC-10 ulykkene de senere årene, og ikke minst ulykken i 1979 i Chicago med 275 menneskeliv tapt.

Fokker-fabrikken hadde ikke økonomiske muskler til å kunne starte produksjonen av en slik flytype, og tross store lovnader om økonomisk støtte fra Nederland, Tyskland og USA, strandet hele prosjektet i 1983.

Douglas og Fokker klarte aldri å bli enige om designet på flyet. Det hjalp heller ikke at Fokker fikk en ny eier i DASA, som samarbeidet med Airbus.

Fokker bestemte seg for at ny flytype skulle det uansett bli, og fikk raskt designet om flytypen, vekk med alle elementer fra Douglas, frem kom Fokker F100. Første flyvning skjedde 30. november 1986, og bransjen hyllet flytypen for å være moderne, og med et forbruk av drivstoff som andre flytyper kunne se langt etter.

Swissair ble lanseringskunden for Fokker F100.

Fokker lanserte F100 etter at MDF-100 strandet som prosjekt. FOTO: HANS O. NYBORG/HANGAR.NO

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer