Foto: Hans O. Nyborg

Norwegian kunngjorde passasjertallene sine for mai måned i dag. Flere hadde trodd på forhånd at streiken hos SAS samme måned skulle gi gode resultater for Norwegian med hensyn til passasjerantallet. Men det skjedde ikke.

For til tross for streiken hos konkurrenten så falt Norwegians passasjerantall i mai med en nedgang på 2,0 prosent. Totalt 3 362 413 passasjerer fløy med selskapet denne måneden, 59 047 færre enn i samme måned i 2018. Den totale trafikken (RPK) økte med fire prosent og kapasiteten (ASK) med fire prosent. Fyllingsgraden var på 86,1 prosent, ned 0,4 prosentpoeng.

Norwegian har denne gangen valgt å ikke fokusere på passasjertallene i sin pressemelding, som har vært det vanlige, men denne gangen valgte selskapet å fokusere på punktligheten.

– Trafikktallene viser noe færre passasjerer i mai i år enn i fjor, påvirket av at vi har 18 Boeing 737 MAX på bakken. Tallene viser også at passasjerene reiser lengre og enhetsinntektene er høyere denne måneden enn på samme tid i fjor. Veksten flater ut, i tråd med strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet, etter en periode med kraftig ekspansjon og betydelige investeringer. Det er også gledelig å se at vårt målrettede arbeid for å bedre punktligheten fortsetter å gi resultater, sier konsernsjef i Norwegian Bjørn Kjos.

Norwegian gjennomførte 99,3 prosent av de planlagte flygningene i mai. Punktligheten var på 81 prosent (opp 3,7 prosentpoeng).

ANNONSE
Forrige artikkelMer trøbbel for Boeing – Sliter med tekniske problem på den nye 777X
Neste artikkelFlyplasskjøretøy tok fyr ved parkert fly i Hong Kong