Foto: Swiss

Ikke før fokus har blitt satt på problemene rundt GE og den nye motoren for Boeings 777X, Rolls-Royce problemer med motorene for Boeings 787, LEAP-problemene med motoren for Airbus-neo og senest EA utfordringer med motorene til Airbus A380, kommer nå også bekymring for Pratt &Whitney PW1524G. Det er motortypen som brukes på Airbus A220.

I juli måtte pilotene i et Airbus A220 fra Swiss foreta en nødlanding på Charles de Gaulle-flyplassen ved Paris, under en flytur mellom Geneve og London City.

Pilotene opplevde mangel på low-pressure compressor stage 1 rotor i den ene av flyets to motorer.

I etterkant har flyselskapet funnet feil på motortypen som produsenten nå må jobbe med å få løst. Problemene kan få effekt for flere av flyene som er levert i serien Airbus A220.

Flyet som fikk problemer 26. juli landet på flyplassen i Paris med flammer ut av motoren som hadde feilet. Under flyturen skal de som befant seg ombord ha hørt et kraftig smell fra motoren.

Dette er den femte hendelsen av samme typen med Airbus A220 og 1524-motorene. Flyprodusenten har ikke løst utfordringene med motortypen men er ifølge en pressemelding i kontakt med operatørene som benytter denne typen motorer for å sammen finne løsninger.

ANNONSE
Forrige artikkelFølger etter i morens fotspor – Flyr som pilot på Globemaster C-17
Neste artikkelTeknisk feil på tre av de nye ambulanseflyene