Norwegian fløy fem millioner passasjerer i andre kvartal 2022, en sterk økning fra tidligere. Tallene er påvirket av økt etterspørsel av flyreiser, men også av høyere drivstoffpriser. Selskapet har tilpasset kapasiteten gjennom en travel sommersesong og har hatt en god sommer operasjonelt til tross for kapasitetsutfordringer for svært mange flyplasser i Europa. Norwegian fløy nær alle oppsatte flyvninger som planlagt.

Resultat før skatt (EBT) i andre kvartal ble 1 248 millioner kroner, påvirket av både tilbakeføring av forskuddsbetaling i forbindelse med flykjøp og de høye drivstoffprisene dette kvartalet. Kontantbeholdningen og likvide midler på 7,5 milliarder kroner er uforandret fra forrige kvartal. Ved kvartalets slutt hadde selskapet en flåte på 65 fly.

– Dette kvartalet viser at vi er tilpasningsdyktige og at vi raskt kan justere driften til en økende etterspørsel. Norwegian-ansattes engasjement for å levere gode kundeopplevelser er helt avgjørende for resultatet. Jeg er spesielt glad for at vi er i toppsjiktet på regularitet. Det er fortsatt en krevende tid for luftfarten, med kapasitetsutfordringer ved en rekke flyplasser i Europa og vi har hatt flyteknikerstreik i Norge, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Sommerprogrammet ble tatt godt imot av kundene i alle markeder, og vi har hatt høy etterspørsel, økende trafikk og vekst i billettbestillinger gjennom kvartalet og inn i den travle sommersesongen. Kapasiteten (ASK) var nær det dobbelte av forrige kvartal, mens antall passasjerer økte med 124 prosent. Fyllingsgraden forbedret seg gjennom kvartalet til 85 prosent i juni og økte videre i juli.

Norwegian kunngjorde i andre kvartal en avtale med Boeing om kjøp av 50 Boeing 737 MAX 8-fly som skal leveres i perioden 2025 til 2028. Leveringstiden sammenfaller med utløp av eksisterende leasingavtaler og innebærer en begrenset økning av selskapets flyflåte. Avtalen inkluderer en opsjon om kjøp av ytterligere 30 fly. Etter at avtalen var ferdigstilt den 22. juni, foretok Norwegian dette kvartalet en tilbakeføring av tidligere innbetalte forskuddsbetaling på 2 099 millioner kroner.

– Avtalen med Boeing er viktig når vi skal skrive det neste kapittelet om Norwegian. Dette sikrer at vi kan tilby kundene å fly med moderne og drivstoffeffektiv fly som bidrar til å redusere vårt karbonavtrykk betydelig. I tillegg gjør avtalen det mulig for oss å eie en stor del av flyflåten selv, som igjen forsterker vår posisjon i Norden, sier Karlsen.

I andre kvartal 2022 hadde Norwegian 5 millioner passasjerer, opp fra 400 000 samme periode i fjor og 2,2 millioner i forrige kvartal. Kapasiteten (ASK) var på 7,6 milliarder setekilometer, mens passasjertrafikken (RPK) var på 6,2 milliarder setekilometer. Fyllingsgraden økte til 81,2 prosent, opp fra 57,4 prosent i samme periode i fjor og 76,9 prosent i forrige kvartal.

Punktligheten er sterkt påvirket av kapasitetsutfordringene ved flyplasser i Europa dette kvartalet. 78,8 prosent av alle flyvninger gikk til oppsatt tid, sammenlignet med 95,4 prosent i samme periode i fjor og 88,1 prosent i forrige kvartal. Regulariteten, antall gjennomførte flyvninger, var allikevel på 99,4 prosent.

Ser frem mot en solid høst og vinter

– Når vi nå ser fremover, er Norwegian godt posisjonert til å forbli et ledende nordisk flyselskap. Bestillingene av flybilletter frem mot høstferien er oppløftende. Våre kunder verdsetter det attraktive rutenettverket vårt, det prisvinnende fordelsprogrammet Norwegian Reward, og kvaliteten i virksomheten vår. Nylige inngåtte avtaler med Widerøe og Norse Atlantic Airways gjør at vi vil få flere attraktive tilbud til kundene, sier Geir Karlsen.

For den kommende vinterperioden vil Norwegian benytte seg av fleksibiliteten som ligger i «power-by-the-hour»-avtaler, som betyr at selskapet kun betaler når flyene er i bruk. For inneværende år øker Norwegian flyflåten til 70, og frem mot sommeren 2023 øker flåten til 85 fly.