Foto: Wikipedia

Havarietterforskere som undersøker ferdskriveren etter at et Boeing 737-500 styrtet i havet utenfor Java på starten av året, har så langt konkludert med at mye tyder på at pilotene hadde problem med autothrottle-systemet.

Autothrottle-systemet skal sørge for rett mengde drivstoff og kraft på motorene, og det viser seg nå at pilotene hadde problemer med dette systemet opp i mot den ene motoren. I følge Jakarta News skal pilotene ha forsøkt å få i gang systemet igjen, og flyet skal ha vært vanskelig å manøvrere ettersom de to motorene ble operert på forskjellig styrke.

I følge flere luftfartseksperter krever denne typen feil at pilotene handler raskt og riktig. Flyet skulle i utgangspunktet ha kunne blitt operert med bare en motor for en kontrollert sikkerhetslanding heter det.

Undersøkelsene rundt havariet og årsaken fortsetter også fremover de neste ukene.

Flyet ble operert av selskapet Sriwijaya Air.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no