Oppsiktsvekkende har den russiske havarikommisjonen Interstate Aviation Committee, påstått i en midlertidig havarirapport at flyselskapet nordwind i russland, har tuklet med opptaket fra cockpiten i et fly.

Det var 10. januar i år at et Airbus A321 fra flyselskapet Nordwind fikk store skader etter at pilotene hadde for lav hastighet inn mot rullebanen, og endte opp med at nesehjulet var det første som traff bakken. Med store skader på flykroppen og nesehjulet valgte pilotene så å gi full gass, ta av, og så lande på nytt.

Da Interstate Aviation Committee etter noen dager fikk hentet ut flyets taleregistrator (CVR), var det kun opptak som varte i noen sekunder på chipen. Havarikommisjonen klarte etter mye arbeide å gjenopprette lydfiler som var slettet fra opptakeren.

Staget på nesehjulet gikk gjennom kabingulvet i forbindelse med landingen. Interstate Aviation Committee

Rundt to timer og fire minutter med lyd ble dermed tilgjengelig. Overraskelsen var enda større da dette viste seg å være opptak fra returflyvningen, som ble utført med et annet Airbus A321-fly fra samme selskap.

Flyet som fikk skader var fløyet fra Moskva til Antalya i Tyrkia, og sto fortsatt på bakken da opptaket på taleregistratoren ble spilt inn. En hel flytur som, altså var dagen etter, men ikke med det skadde flyet, men med erstattningsflyet.

Den russiske havarikommisjonen skriver i sin rapport at de mistenker at taleregistratoren ble hentet ut av det ødelagte flyet, ved hjelp av teknikere fra RMS Technic i Antalya, montert inn i erstattningsflyet. Deretter ble den benyttet til å ta opp lyden fra flyvningen som gikk dagen etter fra Tyrkia til Moskva.

I Moskva ble så enheten på nytt tatt ut av erstatningsflyet, og tatt med i håndbagasjen ombord på et fly fra det russiske flyselskapet Aeroflot, tilbake til Antalya. Der ble den montert på plass igjen i det skadde flyet som var under reparasjon.

I forbindelse med at den russiske havarikommisjonen så fikk hentet ut taleregistratoren fra det skadde flyet, og dermed hadde begge enhetene, ble det hentet frem igjen lyd som var slettet. Dette avslørte flere samtaler mellom piloter og teknikere, blant annet om bruken av en sletteknapp i cockpiten, som sletter opptak på taleregistratoren.

Skadene på Airbus-flyet etter landing – Interstate Aviation Committee

ANNONSE
Forrige artikkelFår ikke bruke Moss lufthavn som kjøpesenter – Vurderer å selge flyplassen
Neste artikkelAir Canada kansellerer kjøp av 11 Boeing 737 MAX