Foto: Flyr

Den 30. juni i år fikk Norge et helt nytt flyselskap, Flyr. Etter 19 år med dominans av SAS og Norwegian var det plutselig en ny konkurrent i luften. Midt under en verdenspandemi jobbet selskapet for å komme seg på vingene.

For alle flyselskap er det viktig å kommunisere ut mot markedet og ikke minst en sulten presse. Både SAS, Norwegian og Widerøe har opp gjennom årene hatt kommunikasjonsdirektører som har blitt velkjente navn i mediene. Dag og natt har flere av dem måtte stå på barrikadene når Dreamlinere svikter, fly står askefast og andre utfordringer som måtte oppstå.

Hos det nye flyselskapet Flyr er det Anita Svanes (47) som har fått ansvaret for å kommunisere med pressen og markedet.

Da Svanes ble ansatt i mai i år uttalte hun ; – Jeg er stolt av å bli en del av det dyktige teamet i Flyr, og vil takke alle kolleger og ledere i Møller Mobility Group for fantastiske og lærerike år. Dette blir en unik og svært spennende mulighet til å bidra i den videre utviklingen av hele Norges nye flyselskap, som skal sørge for at det norske folk får muligheten til å reise smart og bærekraftig både i Norge og til populære reisemål i Europa. Jeg ser frem til å komme skikkelig i gang, sier Anita Svanes.

Vi ønsket å bli litt bedre kjent med ansiktet og personen Anita Svanes, som vi garantert kommer til å merke oss i forbindelse med omtaler av Flyr. Vi stilte den ferske kommunikasjonsdirektøren følgende spørsmål;

-Hvis du skulle beskrive deg selv med fem ord?

Sosial, utadvendt, positiv, nysgjerrig og med stå-på-vilje

-Har du noen tilknytting eller bånd til luftfarten fra tidligere?

Jeg kunne selvsagt nevnt at jeg fortsatt husker lukten av flyhangarene til Braathens SAFE på Sola fra barndommen, fra besøkene der på jobben til min far (leder på avionikk/components). Det er litt ekstra stas å jobbe med Flyr nå siden jeg fikk studiestipend til å studere kommunikasjon på Sorbonne-universitetet fra Else og Bjørn G. Braathens legat. 

-Hva var det som trigget deg for jobben i Flyr?

Da Flyr kontaktet meg om jobben ble jeg smittet av den store entusiasmen de viste for Flyr.  Jeg tenkte at dette er en unik mulighet som trolig bare dukker opp en gang i livet, så den måtte jeg bare si ja til. Jeg var overbevist om at det å være med å starte et flyselskap vil bli enormt spennende, lærerikt og utfordrende. Ikke minst fikk jeg et utrolig godt inntrykk allerede fra start av mine dyktige og hyggelige kolleger.

Hva blir det mest spennende med jobben?

Det er kombinasjonen av fagområdene jeg skal jobbe med som gjør dette svært spennende for meg. Det å jobbe med kommunikasjon, både internt og eksternt, samt samfunns- og myndighetskontakt i tillegg til å jobbe med bærekraft er rett og slett en drømmekombinasjon for meg. Jeg ble også fristet av å jobbe innen luftfart, som for meg virker som en svært interessant og morsom bransje å jobbe i.

Anita Svanes kom fra Møller Mobility Group, hvor hun siden 2011 har vært kommunikasjonssjef hos importøren Harald A. Møller og for bilmerker som som Volkswagen, Volkswagen Nyttekjøretøy og ŠKODA. Hun har i tillegg hatt ansvar for samfunnskontakt. Hun har også hatt prosjektlederansvar for strategisk viktige prosjekter, som omdømmeprosjektet rundt miljøambisjonen om å bli ledende på elektriske biler. 

Vi ønsker Svanes lykke til i jobben!

Foto: Hans O. Nyborg
ANNONSE
Forrige artikkelTallene for 2020: De ti største flyselskapene i Europa under pandemien
Neste artikkelHenter tilbake nok en Airbus A380