Hangar.no
Foto: Hans O. Nyborg
Flyprodusenter

Mot slutten for produksjonen av gigantflyet?

Produksjonen av kjempeflyene Airbus A380 står for fall. Nok en gang. Den europeiske flyprodusenten Airbus har hatt krisemøter om produksjonen, som nå får kjepper i hjulene av den største kunden.

Som Hangar.no meldte forrige uke vurderer nå flyselskapet Emirates å kansellere sin nyeste ordre på kjempeflyene.

Ser vi på bestillingsstatusen for Airbus A380 skriver produsenten i sin årlige oppsummering fra 2018 som kom i januar 2019, at det nå gjenstår 87 fly som skal produseres, før det er stopp.

Utfordringen er at tre av disse flyene er for det japanske flyselskapet ANA – All Nippon Airways som leveres ut nå i våres og sommer, og 52 av de 87 er fly som skal leveres til Emirates. Da gjenstår 30 fly som trolig aldri vil bli levert, ettersom det er fly som er i bestilling fra flyselskap som aldri kommer til å operere flytypen.

Det gjelder blant annet 20 fly til leasingselskapet Amedeo og tre fly til Air Accord.

Det som er tydelig et tegn er at Emirates begynner å bli mettet med A380 fly. Flytypen koster mer enn den smaker, og flyselskapet er lang fra fornøyde med forbruket per motor fra Rolls-Royce. Men motorprodusenten er samtidig langt fra å ville utvikle en ny type motorer som koster mindre i forbruk, vedlikehold og bytte til ny.

Emirates skiftet fra EA til RR-motorer for et par år siden, ettersom RR fristet med at motorene skulle tilpasses slik at de ga et lagt mindre forbruk. I følge flyselskapet selv har dette ikke svart til forventningene og lovnadene fra motorprodusenten. Gevinsten har uteblitt.

Emirates skal vurdere å bytte A380 ordren på 20 fly samt en opsjon på 16 som er tilleggsordren som ble inngått i 2017. Men flere medier peker nå også på at selskapet skal ha en større apetitt for å bestille Boeing 777X, som erstatter for A380.

Bransjen er klar på at fly med fire motorer, og fire motorer med over 15 års gammel teknologi er en blodsuger fra kontoen, som bør erstattes raskere enn raskest.

For Emirates er dette først og fremst en liten hodepine ettersom selskapet opererer over 100 slike kjempefly. I tillegg til at det er 50 nye fly på vei, og skulle alle blitt levert, nær 80 nye slike fly. Med teknologien som er 15 år gammel og mer enn det.

Emirates blir i løpet av 2019 den eneste aktive kundene som står i A380-produksjonen hos Airbus. Hvis det faller fra flere fly i ordren til flyselskapet, så kan det raskt bety at Airbus A380-eventyret til Airbus er snipp snapp snute før året er ute.

Det betyr også at Airbus A380 produksjonen trolig ikke vil se et 20 års jubileum i 2026, og langt fra holde produksjonen oppe til 2045 som antatt av Airbus tilbake i 2007.

Andre nyheter

Southwest Airlines lukter på Airbus A220

Hans Olav Nyborg

Boeing presser på FAA godkjennelse i mai – Tror MAX-flyene flyr i juli

Hans Olav Nyborg

Flyselskapene klager på funn av verktøy og arbeidslys i nye Dreamlinere

Hans Olav Nyborg