Foto: HANS OLAV NYBORG /HANGAR.NO

Etter 11 år i tjeneste er Airbus A380 nå historie hos det franske selskapet Air France. Fredag gjennomførte selskapet en siste tur, med ansatte som var invitert til å bli med ombord. Piloter, kabinansatte og andre som har hatt tilknytting til flytypen fikk være med på en flytur over Frankrike, som et siste farvel.

Opprinnelig var planen at selskapet skulle fase ut sine A380 i 2024, så ble dette høsten 2019 endret til 2022, men så kom koronaviruset, og dermed ble spikeren gjort klar for 2020.

Air France la inn en bestilling på 10 Airbus A380 i juni 2001 som en første bestilling, etter lanseringen av flytypen og første flyvning i 2006 ble ordren fulgt opp med bestilling på ytterligere to fly.

Det skulle gå flere år før Air France var klar for å motta sitt første fly. I oktober 2009 ble det første flyet hentet fra Hamburg i Tyskland, og fløyet til Paris.

-Hver av våre Airbus A380 vil gi en besparelse på mellom 12 og 15 millioner euro i året i forhold til andre flytyper. Det kommer godt med i denne tiden hvor økonomien på verdensbasis er deprimerende og en finanskrise er over oss. Disse flyene vil gjøre at vi kan stå i mot kriser nå og i fremtiden, sa Pierre-Henri Gourgeon, sjef for Air France, under overleveringen av det første flyet fra Airbus i 2009.

Airbus forsøkte å utvikle A380 i 2018, men lykkes ikke. FOTO: HANS O. NYBORG

For Air France ble det første selskapet i Europa som tok i bruk A380, men det var i en tid hvor den økonomiske krisen var på et høyt nivå verden over. Finanskrisen herjet og flyselskapene så for seg at ettersom flyene kunne frakte flere passasjerer enn flere av de andre flytypene ville dette gi store besparelser på sikt.

Virkeligheten skulle vis seg å være tall på et papir. Airbus A380 ble raskt et pengeslukende prosjekt for det franske flyselskapet. Så mye mer drivstoff og så lite inntjening i enden at de to ekstra bestillingene som ble gjort i 2007, ble i 2010 kansellert i all stillhet.

Air France nøyde seg med de ti flyene det hadde forpliktet seg til. Mens det første flyet kom inn i flåten i 2009, ble det siste flyet levert i 2014. Dermed blir det yngste flyet til å nå bli satt på bakken kun bærende på en historikk med seks års flyvning.

Airbus kunne forøvrig i 2009 feire at det var nådd 200 bestillinger for sitt gigantiske passasjerfly. Utsiktene så ut til å bli enda flere fly med blant annet Emirates som skulle ha minst 200 fly. Men allerede i løpet av årene mellom 2009 og 2015 ble det klart at markedet var i ferd med å tørke inn.

Det begynte fort å gå opp for operatørene av kjempeflyet at teknologien var utdatert allerede ved første flyvning i 2006. Motortypen Engine Alliance GP7200 skulle vise seg å være langt unna det som var lovet at produsenten i henhold til drivstofforbruket.

ANNONSE
Forrige artikkelDansk flyselskap sparker 90 prosent av de ansatte i Danmark
Neste artikkelVil starte FAA-sertifisering av 737 MAX i juli