I 2022 meldte nordmenn nesten 355 000 skader på reiseforsikringene sine. – Et tegn på at vi er tilbake på normalen.

Det sier skadesjef på reise i Frende Forsikring, Petter Lassen, om de nye skadetallene fra Finans Norge.

– Det var vært noen unntaksår for reiseglade nordmenn. I 2020 ble det meldt enormt mange skader, nesten 450 000. Da husker vi at så godt som alle reiser ble kansellert. I 2021 var det få som reiste og da sank skadetallet til 169 000. I fjor var vi tilbake til normalen, sier Lassen. 

Færre blir alvorlig syke på reise 

Men selv om antallet skader i fjor har passert 2019, er ikke erstatningene like høye som før pandemien.

– Erstatningene var totalt 200 millioner kroner lavere i 2022 enn 2019, sier Lassen.

Årsaken til dette er at det var færre som trengte hjelp fra reiseforsikringen på grunn av sykdom i fjor.

– Når noen først blir syke og trenger hjelp på reise blir det fort enormt dyrt, sier skadesjefen. 

De sykeste reiser ikke som før 

I 2022 kostet sykdom på reise forsikringsselskapene 744 millioner kroner. I 2019 var kostnaden over en milliard.

– Det har en sammenheng med at de eldste eller de med alvorlige underliggende sykdommer fortsatt er litt avventende med å reise til utlandet. Ofte er det knyttet store utgifter til forverring av en eksisterende alvorlig sykdom, sier skadesjefen. 

Sykdom på reise kan bli enormt dyrt 

Selv om langt færre har blitt skikkelig dårlige på reise det siste året er sykdom på reise likevel den dyreste posten på Finans Norge sin kostnadsoversikt for 2022.

– Det viser at ting skjer plutselig og uventet, også med friske folk. Og hvis du først blir ordentlig syk eller skikkelig skadet på reise, kan det bli dyrt. Vi har sett skader på reise som koster over en million med utenlandsopphold på sykehus og transport hjem, sier han.

Så mye kostet de vanligste reiseskadene i fjor:

Sykdom på reise – 744 millioner kroner

Avbestilling – 522 millioner kroner

Tyveri/tap av reisegods – 427 millioner kroner

Ulykker på reise – 427 millioner kroner

ANNONSE
Forrige artikkelairBaltic henter inn fire Airbus A320
Neste artikkelKansellerer ombygging av Boeing 777 til fraktfly – Mindre etterspørsel i markedet