Connect with us

Flyindustri

Nå skal verdens største flymotor for kommersielle fly testes på en jumbojet

Stor forskjell på den ordinære 747 motoren og den nye GE9X-motoren på en jumbojet. Foto: GE

Den kalles for verdens største flymotor for kommersielle fly, General Electrics GE9X, motortypen som skal brukes på de nye Boeing 777X-flyene som skal leveres i 2020.

Med sine 3,35 meter i diameter på bladene i motoren skal motoren som kan generere 105,000 POT testes som en fjerde motor på et Boeing 747 i lufta. Til sammenligning genererer en av motorene til de nå pensjonerte romfergene til NASA 375.000 POT.

Motorprodusenten GE har montert den enorme motoren som skal testes på selskapets testfly av typen Boeing 747-400. I løpet av de neste ukene skal motoren testes på bakken, før jumboen skal ut å fly med tre av sine CF6-80C2 motorer, og denne ene nye Boeing 777X-motoren som den fjerde.

Totalt er motoren 4,4 meter i diameter på det meste inkludert motordekselet rundt mekanikken. Det er den største flymotoren noensinne produsert for et kommersielt fly.

Målet med testene på jumboen er å få en godkjennelse fra FAA på at motoren holder mål også i lufta og under forskjellige temperaturnivåer og i forskjellige værtyper. En GE9X motor har blitt testet i 150 timer siden mars i år, men denne er montert på en testrigg på bakkenivå.

De to første motorene som Boeing skal teste på den aller første 777X skal leveres til flyprodusenten i slutten av desember. Det er ventet at Boeing vil foreta den første testflyvningen av en Boeing 777X i løpet av det første kvartalet av 2019.

Dimensjonene er enorme på den nye motoren som her fraktes fra fabrikken til en testhangar. Foto. GE

GE testjumbo i lufta. Foto. GE

FLERE FRA Flyindustri