Torsdag 26. januar ble tårnet ved Svolvær lufthavn overført til Avinor sitt fjernstyrte tårnsenter i Bodø. Det er det niende tårnet som nå fjernstyres fra verdens største tårnsenter.

− Etter overføringen av Svolvær tårn har vi nå ni tårn i drift fra det fjernstyrte tårnsenteret i Bodø, sier Jan Gunnar Pedersen, konserndirektør for flysikring i Avinor.

Han forteller at de med dette har kommet enda et skritt videre med etableringen av det fjernstyret tårnsenteret.

− Fra Svolvær har det kommet fire AFIS-fullmektiger som har stått på og sørget for en sikker og stabil drift ved lufthavnen, samtidig som de har gjennomført all opplæring forut for overføringen til Bodø. Deres innsats gjennom det siste året blir satt stor pris på. Kravet er at den nye tjenesten fra det fjernstyrte tårnsenteret i Bodø skal bli minst like sikker og stabil som før. Etter snart fire år med fjernstyrt tårndrift har vi gode erfaringer med driftsstabiliteten. Det har vært svært få forsinkelser med direkte årsak i den nye teknologien som har blitt tatt i bruk, noe som beviser at systemet leverer i henhold til planen, sier Flysikringsdirektør Jan Gunnar Pedersen i Avinor.

– Vi har et godt samarbeid med teknologileverandørene Kongsberg Defence & Aerospace og Indra. Systemet de leverer, gir oss nye muligheter som tidligere ikke har vært tilgjengelig i den konvensjonelle tårndriften. Dette inkluderer deteksjon av bevegelige objekter i luftrommet og på bakken ved lufthavnene. I tillegg har vi tilgang på avanserte kameraløsninger som gjør at vi kan yte en sikker, stabil og effektiv tårntjeneste. Dette er en styrke for driften av lokale tårn rundt om i landet, som fjernstyres fra senteret vårt i Bodø, sier Lars Vågsdal, Konserndirektør for Teknologi i Avinor.

Avinors fjernstyrte tårnsenter i Bodø er verdens største av sitt slag, og skal i første omgang omfatte totalt 15 lufthavner i Norge. I dag er lufthavnene Røst, Vardø, Hasvik, Berlevåg, Mehamn, Røros, Rørvik, Namsos og Svolvær en del av tårnsenteret i Bodø.

ANNONSE
Forrige artikkelNy nasjonal luftfartsstrategi: for å ivareta norsk luftfart
Neste artikkelAvinor får viktig rolle for integrering av droner i luftrommet i Norge