Foto: Twitter

Nettstedet AirLive skriver denne uken at selskapet Tarmac Aerosave i Frankrike har startet arbeidet med å demontere og hugge opp Airbus A380-flyet som ble benyttet av HiFly. Flyet som først ble levert til Singapore Airlines, har siden 2018 fløyet for det portugisiske selskapet HiFly.

Den 16. mars i år ble kjempeflyet fløyet til Tarbes i Frankrike der flere A380 allerede er hugget opp, og hvor flere flyselskap har sine kjempefly lagret i påvente av hva som skal skje med disse.

Bildet som er publisert på Twitter skal angivelig vise 9H-MIP, Airbus A380 fra HiFly, hvor både landingshjulene og halepartiet er demontert og skal brukes av andre flyselskap som reservedeler. Siste flyvning før A380-flyet ankom Tarbes var 15. desember 2020 da det fløy fra Shanghai via Seoul til Hamburg.

Flyet fikk mye oppmerksomhet ettersom selskapet hadde valgt å dekorere dette med spesielle farger og et budskap med kampanjen for å redde verdens korallrev. Flyet har blitt operert av datterselskapet HiFly Malta.

HiFly fløy blant annet passasjerer for Norwegian og Thomas Cook i 2018 med dette kjempeflyet. Dette er det eneste Airbus A380 som er blitt lagt ut i bruktmarkedet av eierselskap, for så å bli leid ut til et nytt selskap.

Eneste fly som er levert i bruktmarkedet – HiFly Foto: Hans O. Nyborg
Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no