NHO Luftfart sammen med SAS, Norwegian og Widerøe tror de økte avgiftene regjeringen har foreslått ved norske flyplasser vil bare gjøre vondt verre. Økningen mener NHO Luftfart kun vil føre til at færre reiser med flyselskapene, og derav benytter seg av flyplassene.
– De samlede kostnadene blir så høye at folk og næringsliv ikke lenger benytter seg av tilbudet i like stor grad som tidligere, sier administrerende direktør i arbeidsgiverorganisasjonen NHO Luftfart, Erik Lahnstein til E24.
Det var torsdag det kom frem at regjeringen vil forsøke å demme opp for tapene det statelige selskapet Avinor nå blir preget av med en fortsatt undervekt av reisende etter pandemien. Samferdselsdepartementet varslet derfor at avgiftene flyselskapene må betale på norske flyplasser økes med 200 millioner kroner fra i år til 2024.
– Økningen i lufthavnavgiftene som flyselskapene betaler til Avinor for å bruke flyplassene, er noe høyere enn prisstigningen, men vesentlig lavere enn det Avinor selv har foreslått. Dette innebærer at vi tar hensyn til det samlede avgiftsnivået for luftfartsnæringen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding torsdag.
Avinor selv er tilfreds med at myndighetene går inn for å forsøke å rette opp økonomien til selskapet.
– Avinor er tilfredse med at Regjeringen foreslår tiltak for å bedre våre rammevilkår, i en tid der Avinor og luftfarten fremdeles sliter med formidabel inntekts- og passasjersvikt etter pandemien, sier konsernsjef Abraham Foss i Avinor.
Lahnstein i NHO Luftfart mener i følge E24 at det er bra at regjeringen har tatt tak i problemene til Avinor, og at de innser hvor alvorlig situasjonen er for selskapet, men mener at departementet har vært kjent med situasjonen i lang tid.
– Det eneste man gjør nå er å forslå en rekordstor avgiftsøkning. Jeg er overrasket over at de ikke har kommet lenger i det arbeidet som er helt nødvendig, sier han.
Lahnstein sier til avisen at flyselskapene driver med marginal lønnsomhet og viser til at det har vært konkurser og store restruktureringer i bransjen der eiere og kreditorer har tatt titalls milliarder i nedskrivninger.