British Airways har faset ut en rekke flytyper fra sin flåte de siste par årene. Under Pandemien har også Boeing 747 flyene måtte ta den tunge veien ut av flåten. Denne uken kvittet også selskapet seg med det siste flyet av sin type.

Det er Airbus A318 som nå er sendt av gårde til Twente i Nederland der flyet skal hugges opp.

Dermed forsvinner G-EUNA, et fly som ble levert i 2009. Fra før er søsterflyet G-EUNB sendt videre til neste eier, Titan Airways.

Begge disse flyene har British Airways hatt i sin flåte som nærmest VIP-fly, med kun 32 seter ombord, og med flyvninger fra London City. Blant annet har flyene fløyet til New York.

Nå er det 36 Airbus A318 som fortsatt er aktive i markedet. Totalt ble det bygget 80 slike fly.

Rundt halvparten av de som ble bygget er det nå snart 50 / 50 mellom antall fly som er hugget opp og antall fly som er flygende. Fem som Air France eier står i dag parkert på grunn av koronaviruset. Ved siden av det franske selskapet er det Tarom og Titan Airways som er operatører av flytypen i tillegg til en rekke land og selskap som har flytypen som VIP-fly.