Foto: Hans O. Nyborg

For mange er det nå lenge siden de har satt sine føtter ombord i et fly. Hvordan kommer det til å bli når vi endelig så smått kan begynne å reise på ferie til utlandet igjen?

– Nordmenn er tradisjonsbunden, dette gjelder også når vi planlegger hvor vi skal legge flyturen. De mest tradisjonelle og populære destinasjonene i dag vil nok også være de mest populære i fremtiden, sier kommersiell direktør for FINN reise Terje Berge

Bookingen til høst-og påskeferien har startet

Selv om man enda ikke kan begi seg ut på de store turene utenfor egne landegrenser, ser FINN at mange har begynt å se fremover.

– Fra september i år og til april neste år er nesten alle reisene som har blitt booket reiser til utlandet.  Alle reisene for april neste år er utenlandsturer, forteller Berge.

Spania og Thailand er på topplisten over destinasjoner som er booket med avreise i perioden september- april. Berge forteller videre at det ikke er noen grunn til å tro at utvalget av destinasjoner kommer til å bli dårligere når vi kan begynne å reise igjen. 

– Det er hele tiden et spørsmål om tilbud og etterspørsel når det kommer til rutetilbudene. De rutene som folk flest vil ha blir satt opp, sier Berge.

Lave billettpriser og nye flyselskap

Reiselysten vil nok være der uavhengig av billettprisene. Muligheten til å reise derimot, dersom billettene blir veldig kostbare er kanskje noe annet?

– For at folk flest skal bli fristet til å reise igjen så må prisene være rimelige. Så vi tror det kommer til å være rimelig å reise også fremover, forteller Berge.

Han sier videre at noen av de sterkeste flyselskapene i Europa med lite gjeld og tilgang til mye kapital, som Wizz Air og Ryanair, satser stort i Europa. Wizz Air står også klar med stor satsning på innenriks i Norge.  

– Så i Europa ser jeg for meg ganske rimelige billettpriser fremover og høy konkurranse, forteller Berge.

Her til lands har det også kommet to nye norske flyselskap, Norse Atlantic Airways og Flyr. Dette kan også komme de reisende til gode.

– Det blir større konkurranse og rimeligere priser, avslutter Berge.

ANNONSE
Forrige artikkelAeroflot mottok første Airbus A320neo
Neste artikkel(+) Reagerer på at SAS åpner base på Kastrup med irsk-datterselskap