Samferdselsdepartementet har i dag tildelt 18 flykontrakter for regionale flyruter i Norge.

Kontraktene er delt ut med fem års varighet i de fire nordligste fylkene her i landet. For rutene som ligger sør for Trondheim har avtaleperiodene blitt satt til fire år.

Staten skal tilsammen ut med 380 millioner kroner i året for at regionale flyruter her i landet skal holdes i live.

Listen er som følger:

Widerøes flyveselskap AS:
Kontraktperiode: 1. april 2012 – 31. mars 2017
Ruteområde 1   Lakselv–Tromsø
Ruteområde 2   Andenes–Bodø, Andenes–Tromsø
Ruteområde 3   Harstad/Narvik – Tromsø
Ruteområde 8   Brønnøysund–Bodø, Brønnøysund–Trondheim
Ruteområde 9   Sandnessjøen–Bodø, Sandnessjøen–Trondheim
Ruteområde 10 Mo i Rana–Bodø, Mo i Rana–Trondheim
Ruteområde 11 Mosjøen–Bodø, Mosjøen–Trondheim
Ruteområde 12 Namsos–Trondheim, Rørvik–Trondheim

Kontraktperiode: 1. april 2012 – 31. mars 2016
Ruteområde 13 Florø–Oslo, Florø–Bergen
Ruteområde 14 Førde–Oslo, Førde–Bergen
Ruteområde 15 Sogndal–Oslo, Sogndal–Bergen
Ruteområde 16 Sandane–Oslo, Sandane–Bergen
Ruteområde 17 Ørsta-Volda–Oslo, Ørsta-Volda–Bergen

Danish Air Transport AS:
Kontraktperiode: 1. april 2012 – 31. mars 2017
Ruteområde 4   Svolvær–Bodø
Ruteområde 5   Leknes–Bodø
Ruteområde 6   Røst–Bodø
Ruteområde 7   Narvik (Framnes)–Bodø

North Flying AS:
Kontraktperiode: 1. april 2012 – 31. mars 2016
Ruteområde 18 Fagernes–Oslo

Det lykkes ikke departementet å få til en løsning for ruten mellom Røros og Oslo Lufthavn, dermed blir denne nå avlyst i påvente av ny utlysning melder departementet.

Utvalget som har sett på tildelingen av rutene har anbefalt departementet å revurdere standarden på flytypen som skal brukes på ruten heter det i en pressemelding.

Ny avtale om Røros er dte et håp om kan stå klar fra 1. april i år.

Bytter beite

Flere av rutene bytter nå operatør, der DAT har fløyet overtar Widerøe og omvendt. Nytt er at Widerøe nå tar over Florø til Oslo og Florø til Bergen fra DAT som flyr i dag.

DAT på sin side overtar og skal fly rutene Widerøe har fløyet på Leknes-Bodø, Svolvær-Bodø, Røst-Bodø og Narvik – Bodø.

North Flying tar over ruten mellom Fagernes og Oslo som DOT har fløyet mer eller mindre siste året.

Legger ikke ned ruter

Transportøkonomisk Institutt konkluderte i fjor med at flere av de regionale rutene var utgått på dato. I følge rapporten fra TØI er veiforbindelser blitt bygget ut i så stor utstrekning at både flyplasser og flyruter er overskudd som kunne nedlegges.

Fagernes er en av flyplassen TØI mente ikke hadde livets rett, og flyrutene mellom Førde og Bergen, Sandande og Bergen er de som burde vært nedlagt. Men departementet valgte ikke å følge anbefalingen gitt av TØI forut for tildelingen i år.

Foto: Hans O. Nyborg

ANNONSE
Forrige artikkelATR trekker Kingfisher-ordre
Neste artikkelairBaltic fraktet 3,3 millioner