Det norske flyselskapet Norse Atlantic Airways fikk mandag denne uken godkjent sin søknad om en egen AOC-lisens for det britiske markedet. Selskapet har dermed fått både Air Operator Certificate (AOC) og Operating License (OL) for å kunne operere som et britiske flyselskap.

I en pressemelding fra flyselskapet heter det at direkteflyvninger fra Storbritannia har vært en integrert del av Norse Atlantic Airways forretningsplan siden oppstarten av flyselskapet i mars 2021. Det fortsetter å være sterk etterspørsel etter flyreiser til og fra Storbritannia, spesielt mellom Storbritannia og USA som er det største transatlantiske markedet i verden. Norse er opptatt av å operere mellom London Gatwick og en rekke amerikanske destinasjoner, med forbehold om ytterligere regulatoriske godkjenninger, spesielt å betjene ruter som for øyeblikket ikke betjenes av direktefly eller som mangler tilstrekkelig kapasitet. Norse Atlantic vil tilby valgmuligheter og mye for pengene til kundene, samtidig som de bidrar til lokale økonomier ved å øke turismen og forretningsreisene over Atlanterhavet.  

-Storbritannia vil være en viktig del av vårt nettverk fremover, og tildelingen av en AOC og driftslisens fra UK Civil Aviation Authority til Norse Atlantic vil gi flere valgmuligheter og rimelige priser til forbrukere og bedrifter på begge sider av Atlanterhavet. Vi er stolte over å ha ansatt lokale piloter og kabinansatte ved vår London Gatwick-base og har etablert nære samarbeidsforhold med den britiske pilotforeningen BALPA, kabinansattesforeningen Unite og den amerikanske kabinansattesforeningen AFA. Vi ser frem til å øke operasjonene våre mellom London og USA klar for vår tidsplan for sommeren 2023, sier Bjørn Tore Larsen, administrerende direktør i Norse Atlantic Airways.

Fra august av har selskapet fløyet via Oslo frem og tilbake til Gatwick og videre til USA. Nå skal selskapet fly direkte mellom Gatwick og USA.

En AOC er godkjenningen gitt av en nasjonal luftfartsmyndighet til en luftfartøyoperatør for å tillate den å bruke fly til kommersielle formål. Dette krever at operatøren har personell, eiendeler og systemer på plass for å ivareta sikkerheten til sine ansatte og allmennheten. Norse Atlantics britiske AOC har blitt betydelig kapitalisert i tråd med CAA-kravene. Norse Atlantic har nå to AOC, en i Norge og en annen i Storbritannia, noe som gir større fleksibilitet og muligheter for selskapet til å utvide i fremtiden fra europeiske punkter og Storbritannia, i tråd med etterspørselen. Flyreiser til og fra Storbritannia vil bli operert av både britiske og amerikanske kabinpersonale.