Foto: Hans Olav Nyborg

I oktober hadde Norwegian 1,9 millioner passasjerer og en fyllingsgrad på 86 prosent.

– Vi er fornøyde med å levere enda en måned med sterke trafikktall. I oktober har passasjerene våre satt særlig pris på rutene til våre mange populære feriedestinasjoner. Blant annet valgte mer enn en halv million nordiske reisende å fly med oss til Middelhavsområdet. Dette viser at vi har et produkttilbud som kundene setter pris på, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Norwegian hadde 1.885.606 passasjerer i oktober, 57 prosent mer enn oktober i fjor. Fyllingsgraden var på 85,8 prosent. Kapasiteten (ASK) var 2 703 millioner setekilometer, mens faktisk passasjertrafikk (RPK) var 2 319 millioner setekilometer. I oktober hadde Norwegian i gjennomsnitt 67 fly i drift, og 99,4 prosent av oppsatte flyvninger ble gjennomført. Punktligheten, som er et mål på antall avganger som skjer innen 15 minutter etter ordinær tid, var i oktober 84,2 prosent.

– På grunn av den generelle prisveksten, ser vi at etterspørselen vil bli lavere i vintersesongen vi står foran. Takket være godt samarbeid med kolleger og fagforeninger samt fleksible leasingavtaler på flyene våre, er vi godt posisjonert til å håndtere denne roligere perioden. I tillegg er vi trygge på at produkttilbudet vårt svarer til reisendes ønsker og at dette vil bidra positivt til å kapre markedsandeler, sier Karlsen.

Som et resultat av samarbeidet mellom Norwegian og Widerøe, drar forretnings- og fritidsreisende nå nytte av større utvalg, fleksibilitet og sømløse reiser på innenriksruter i Norge. Norwegian rekrutterer i disse dager 700 nye kolleger til sommersesongen 2023, når selskapet skal tilby nye ruter og flere avganger til attraktive reisemål.