Foto: Hans O. Nyborg

Selv om både amerikanske FAA og europeiske EASA nå godkjenner 737 MAX for flyvninger igjen, velger Norwegian å vente med å ta flytypen i bruk. I følge E24 skal selskapet avvente å ta flyene i bruk til tidligst april neste år.

Det samme gjelder for den simulatortreningen pilotene i selskapet må gjennomgå, før de kan sette seg inn i et MAX fly og ta av.

– Vi har ikke behov for disse flyene nå og vi ønsker ikke å gjennomføre simulatortrening for pilotene før tidligst neste år fordi det innebærer betydelige kostnader sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til E24.

EASA tror de vil kunne ha en godkjennelse for flytypen klar i løpet av november eller desember måned, men har fortsatt et krav overfor Boeing om at det innen 2022 må installeres en ekstra sensor på flytypen.

FAA i USA er nå inne i høringsrunden rundt en godkjennelse, når denne er over er det ventet at godkjennelsen for å bruke MAX-flyene vil komme i USA før året er omme.