Hangar.no
Norge

Norwegian-fly avbrøt avgang – kabinpersonalet sto i midtgangen da flyet tok av igjen!

Havarikommisjonen skal se nærmere på en hendelse med et fly fra Norwegian som søndag måtte avbryte en avgang fra Kristiansand Kjevik. Flyet av typen Boeing 737-800 (LN-NII) var i ferd med å gjennomføre rute DY277 den 4. november i år, fra Kristiansand lufthavn, Kjevik til Oslo lufthavn, Gardermoen med cockpitbesetning fra det  selskapet Go2Sky som har hovedkontor i Bratislava, Slovakia og en  kabinbesetning fra Norwegian.

Flyet takset ut på bane 04 hvor den fikk klarering for avgang og begynte akselerasjonen. Flyet var fortsatt i lav hastighet da cockpitbesetningen valgte å avbryte avgangen og stoppe flyet etter 230 meter. Etter rundt fem minutter startet flyet opp igjen, akselererte og tok av. Oppstigningen til marsjhøyde  ble stanset i 15.000 fot, og fortsatte så til Gardermoen, hvor den landet normalt etter en flytur på rundt 40 minutter. Her kunne saken ha endt som en dagligdags prosedyre, men nettstedet Aviation Herald har fått tilgang til rapporter og informasjon som viser at det daglidagse ble noe mere urovekkende både på Kjevik og etter at flyet kom seg i luften.

Kabinbesetningen sto i midtgangen

Kilder forteller til nettavisen «The Aviation Herald» at besetningen fikk en såkalt «Takeoff Configuration Warning» øyeblikket etter at avgangen var påbegynt og avbrøt den derfor og stanset begge motorer Det førte til at elektrisitetsforsyningen forsvant, inklusive lysene i kabinen, noe som skapte uro i kabinen. Mens besetningen startet opp systemene og motorene på nytt, gikk cabinbesetningen gjennom kabinen for å skape ro, i påvente av å få beskjed fra cockpit om at man skulle innta posisjoner for avgang.

Kabinbesetningen ba om informasjon fra cockpit men fikk ingen respons, som var forståelig på grunn av språkproblemer. De kabinansatte tolket det dit hen at cockpitbesetningen var opptatt og forventet at det ville bli gitt beskjed om at de skulle sette seg hvert øyeblikk. Pilotene ga en beskjed over høyttaleranlegget men innholdet skapte forvirring og førte til at en rekke passasjerer ropte opp og forlangte å få forlate flyet.

Plutselig, uten å få beskjed fra pilotene om sette seg ned, ga pilotene full gass og startet avgangen igjen fra posisjonen, mens de kabinansatte fortsatt sto i midtgangen på flyet. I følge kildene til Aviation Herald måtte de kabinansatte klamre seg til setene og forflytte seg til sine reglementerte plasser hurtig.

Skjermdump, Flightradar24.com
Skjermdump, Flightradar24.com

Fikk ikke kontakt med pilotene

Etter avgang forsøkte kabinpersonalet å kontakte pilotene over intercomsystemet men fikk ikke svar. I følge kildene (som er flere), skal kabinbesetningen ha forsøkt å få adgang til cockpit ved hjelp av en nødkoden til cockpitdøren, men i samme øyeblikk ble døren åpnet av den ene piloten. Han ga ingen informasjon om hva som hadde skjedd. Kabinbesetningen valgte å koble sine oksygensmasker til de bærbare oksygensflasker, da de følte en endring i trykket i kabinen.

Etter avgang steg flyet til ca. 15.000 fot. Alle i flyet kunne nå høre en alarm fra cockpit og da flyet flatet ut og motorkraften redusert, var alarmen enda tydeligere. Kabinbesetningen valgte derfor å sjekke at cockpitbesetningen var ved bevissthet. Passasjerene var nå klar over at noe var galt. Endelig kom det en forståelig beskjed fra cockpit, nemlig at man ville lande på Gardermoen om 9 minutter. Kabinen ble gjort klar for landing, cockpit ba kabin om å innta plassene for landing som ble gjennomført som normalt.

En kilde i miljøet har fortalt at flystyrmannen, like etter å ha mottatt «Takeoff Configuration Warning», satte begge motorhåndtak i «shutoff», som effektivt fører til at begge motorer med respektive generatorer stanser. Det vil derfor ikke tilføres strøm til lys i kabinen. Kapteinen startet derfor reserveaggregatet (Auxiliary Power Unit – APU), hvoretter begge motorer ble startet igjen og  avgangen påbegynt umiddelbart uten å varsle noen. Etter landing på Gardermoen valgte kabinbesetningen å avslutte tjenesten sannsynligvis grunnet usikkerhet,  en tjeneste som skulle ha fortsatt videre.

Bekrefter hendelsen

Norwegian bekrefter hendelsen overfor Hangar.no, men forteller at det er cockpitbesetning fra selskapet Go2Sky (www.go2sky.eu) fra Bratislava, som var aktivt mannskap på denne ruten, på vegne av Norwegian.

-Vi kan bekrefte at motorene på flyet ble slått av mens pilotene ventet på klarering for avgang. Vi forstår at det kan virke skremmende at det plutselig blir mørkt i kabinen. Vi kan også bekrefte at da flyet kom opp i lufta, fløy det på lavere høyde grunnet en varsling om feil lufttrykk i kabinen. Vi har fulgt opp denne saken internt hos oss og med flyselskapet Go2Sky, som gjennomførte denne flygingen, forteller informasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen til Hangar.no.

I følge Aviation Herald skal Go2Sky etter planen overta flyet fra Norwegian i januar 2017. 

-Denne flygningen er en såkalt damp lease, som betyr at det er selskapet Go2Sky som gjennomfører flygningen på vegne av Norwegian. Det er deres ansvar å levere rapport til luftfartsmyndighetene, noe vi har fått bekreftet at er gjort, legger Sandaker-Nielsen til. 

Hendelsen skal ha blitt observert av flere besetningsmedlemmer fra Norwegian, som var på overføring fra Kjevik til Gardermoen, og som derfor reiste som mannskap ikke i aktiv tjeneste på ruten.

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Ethiopian Airlines øker på Avinor Oslo lufthavn

Hans Olav Nyborg

Transportselskap på Oslo Lufthavn melder oppbud onsdag morgen

Faktisk helt sant: Nordmenn flyr omtrent fire ganger mer innenriks enn svenskene

Hans Olav Nyborg