Foto: Hans Olav Nyborg

Fredag kunne flyselskapet Norwegian legge frem sitt resultat for første halvår og andre kvartal av 2020. Tallene viser at flyselskapet har hatt en nedgang på hele 71 prosent i antallet passasjerer første halvår av dette året. I første halvår 2020 reiste 5,31 millioner kunder med selskapet.

I tillegg har selskapet hatt 140 fly stående på bakken, og 8000 ansatte har vært permittert.

– Ved inngangen av 2020 forventet vi et positivt resultat og den beste sommeren noensinne takket være vellykkede kostnadsbesparende initiativer og mer effektiv drift. Så ble vi truffet av Covid-19, og etterspørselen etter billetter stoppet bokstavelig talt helt opp over natten som følge av myndighetspålagte reiserestriksjoner og reiseråd over hele verden. De siste månedene har vi jobbet utrettelig for å sørge for at vi kommer ut av denne krisen som et sterkere selskap, godt posisjonert for fremtidig konkurranse. Kreditorer, obligasjonseiere og aksjeeiere har gitt oss støtte og tillit for veien videre. Kundene våre uttrykker også sterk støtte. Det er jeg svært takknemlig for. Samtidig er jeg stolt over alle våre «Red Nose Warriors» som holder motet oppe og står på hver eneste dag for kundene våre, sier konsernsjef Jacob Schram.

Tallene er som ventet kraftig påvirket av Covid-19-pandemien, med et nettotap på 5,3 milliarder kroner. 

I løpet av årets seks første måneder reiste 5,31 millioner kunder med Norwegian, mot 18,1 millioner i samme periode i fjor. Kapasiteten (ASK) var ned 69 prosent og passasjertrafikken (RPK) ble redusert med 72 prosent. Fyllingsgraden var 78,2 prosent, ned 6,5 prosentpoeng sammenlignet med første halvår 2019. Både fyllingsgraden og kapasiteten er justert i henhold til myndighetens krav om blokkering av midtseter på innenriksruter i Norge i andre kvartal 2020.

Punktligheten var 87,2 prosent, en forbedring på 7,3 prosentpoeng sammenlignet med første halvår 2019.

Stor usikkerhet fremover
Første juli gjenåpnet Norwegian 76 ruter, satte ytterligere 12 fly i trafikk og hentet mer enn 600 ansatte tilbake fra permittering. Markedet er fortsatt svært usikkert, hovedsakelig på grunn av stadig nye reiseråd fra myndigheter i hele Europa. Så snart et reiseråd endres, påvirkes etterspørselen umiddelbart. Selskapet vil fortsette å justere ruteprogrammet ut ifra etterspørsel og myndighetenes reiseråd i tiden fremover.

– Covid-19-krisen har rammet luftfarten og reiselivet spesielt hardt, og de fleste selskapene trenger støtte fra myndighetene for å overleve. Vi ser at våre nærmeste konkurrenter mottar betydelig likviditetsstøtte fra sine myndigheter fordi luftfart utgjør kritisk infrastruktur. Vi er takknemlige for lånegarantien fra den norske regjeringen som vi jobbet hardt for å tilfredsstille kravene til. Likevel er det ikke nok til å få oss gjennom krisen slik markedsforholdene er nå, sier Schram.

ANNONSE
Forrige artikkelThai Airways starter opp igjen flyvninger til København
Neste artikkelBoeing trekker tilbake åtte 787 Dreamlinere fra markedet etter produksjonsfeil