Norwegian har valgt WGH for bakketjenester på 16 flyplasser

Foto: Hans Olav Nyborg

Widerøe Ground Handling (WGH) har i dag blitt tilkjent oppdraget om å utføre bakketjenester til Norwegian på 16 flyplasser i Norge. Fra 1. april vil Norwegians passasjerer bli ivaretatt av WGH på Ålesund, Alta, Andøya, Bergen, Bodø, Evenes, Haugesund, Kirkenes, Kristiansand, Kristiansund, Lakselv, Molde, Stavanger, Tromsø, Trondheim og Torp lufthavn.  

Norwegian er i ferd med å avslutte en anbudskonkurranse der de har bedt om tilbud på bakketjenester og de-icing på en rekke lufthavner i Skandinavia. Med unntak av Longyearbyen har Norwegian i dag offentliggjort utfallet av konkurransen for de norske flyplassene. WGH vinner, med unntak av Oslo lufthavn og Bardufoss, alle flyplasser der Norwegian opererer i Norge. For Longyearbyen er det ikke tatt en beslutning enda. Avgjørelsen kommer som en stor lettelse for hele WGH organisasjonen etter bortfall av en større kontrakt tidligere i høst. Avgjørelsen er basert på kommersielle vilkår og viser at WGH er konkurransedyktig.  

«Norwegian har gjennomført en anbudskonkurranse for bakketjenester for Norge og resten av Skandinavia hvor vi har vektet kommersielle betingelser og blant annet bærekraft. WGH ga det beste tilbudet, både kommersielt og på de andre kriteriene i anbudet. Vi ser nå frem til å utvide samarbeidet med WGH, og sammen skal vi sikre at våre reisende får et godt tilbud og en god reise på flyplassene i Norge», sier Knut Olav Irgens Høeg, konserndirektør i Norwegian. 

– Vi er utrolig glade, stolte og lettet over å vinne denne kontrakten. Konkurransen i markedet for bakketjenester til flyselskapene er svært tøff. Avtalen med Norwegian viser at vi er konkurransedyktig, sier administrerende direktør WGH Marius Myhre.   

Den nye avtalen innebærer leveranse av bakketjenester på alle Norwegian-flyvinger på følgende flyplasser: Ålesund, Alta, Andøya, Bergen, Bodø, Evenes, Haugesund, Kirkenes, Kristiansand, Kristiansund, Lakselv, Molde, Stavanger, Tromsø, Trondheim og Torp. Oppstartsdato er satt til april 2024. Avtalen innebærer også leveranse av de-icing tjenester med oppstart september 2024. Begge kontraktene har en varighet på fem år.   

– Avtalen gir oss selvtillit til å satse videre og forteller oss at vi skal fortsette å gripe de mulighetene som kommer vår vei. Det betyr allikevel at vi står overfor en omstilling, men det er betryggende og vil bidra til å sikre større forutsigbarhet og arbeidsplasser i tiden fremover, avslutter Myhre.  

ANNONSE
Forrige artikkelGodkjenner første A321-200F til kinesisk flyselskap
Neste artikkelKlarer du en ny Quiz – 10 av 10?