Flere russiske medier melder fredag at flyselskapet Norwegian skal ha inngått en MOU-avtale (intensjonsavtale) med den russiske flyprodusenten som står bak flytypen Sukhoi.
En avtale om kjøp av flytypen kan løse flyselskapets utfordringer i dag hvor det ikke får lov å fly gjennom Sibirkorridoren. United Aircraft Corporation er desperate på å få flere kunder og bestillinger på flytypen som er i ferd med å bli en totalt flopp for Russland.
Etter flere ulykker med flytypen og en lang rekke utfordringer rundt leveransen av deler til flyene, har produsenten kun et fåtall fly som er levert så langt i år.
I følge den russiske nettsiden RBC skal Norwegian ha undertegnet en avtale om leveranse av 40 Sukhoi Superjet SSJ100, men avtalen er en MOU-avtale( Memorandum of Understanding ) som skal føre til et mulig kjøp i fremtiden. Dette er ikke en bindene eller en avtale som er et endelig kjøp.
Norwegian sier i dag til nettstedet E24 at de har hatt møter med produsenten men at det ikke er inngått noen forpliktende avtaler, noe en MOU-avtale er til for.
Den russiske nettsiden skriver “
” I følge dokumentet skal leveransen utføres i to trinn: den første er ment å leie ti SSJ-100s for det argentinske datterselskapet Norwegian Air, og deretter ytterligere 30 for morselskapet. Ifølge to samtalepartnere av RBC ber transportøren til gjengjeld om en mulighet til å fly på den transsibirske ruten og rabatter på slike flyreiser (de såkalte royalties, de blir mottatt av Aeroflot). Vi snakker om flyreiser fra Europa til Asia – Kina, Japan, Sør-Korea, India og Filippinene. Denne ruten er den korteste fra Vest-Europa til Japan og Sørøst-Asia. Sparing på et par fly (tur-retur) når du bruker den er omtrent fire til fem timer, eller $ 80 tusen.
Kjøpet av flyene skal i følge den russiske nettsiden RBC foregå gjennom datterselskapet Artic Aviation Assets. På nettsiden står det at Norwegians pressetjeneste har nektet å kommentere opplysningene.
I dag er flytypen mest kjent gjennom flyselskapet Aeroflot som ofte benytter denne på ruter til Oslo Lufthavn.
Flere flyselskap har valgt å kvitte seg med denne flytypen de siste to årene. Både det irske selskapet CityJet som blant annet flyr for SAS, og Interjet i Mexico har valgt å fase ut flyene etter få år i flåten.
Til Finansavisen i dag avviser Norwegian oppslagene i russisk medier.
– Dette tilbakeviser vi helt og fullt, sier strategidirektør Tore Østby i Norwegian til nyhetsbyrået TDN Direkt .