Foto: Hans O. Nyborg

Flyselskapet Norwegian er i siste fase av forhandlinger med flyprodusenten rundt kompensasjon for at 737 MAX-flyene har stått på bakken siden mars i år.

Det kommer frem i en podcast som DNB produserer melder Dagens Næringsliv.

Det er fungerende konsernsjef i selskapet, Geir Karlsen som sier i podcasten at forhndlingene nå nærmer seg slutten, og at det er komplisert ettersom Boeing både sliter med at flytypen ikke får fly, og leveringsdatoer for nye MAX-fly er forbigått i flere omganger.

I tillegg er det stor usikkerhet når MAX-flyene kan leveres til selskap verden over igjen. I dag står det i følge Karlsen mellom 12 og 15 MAX-fly lagret i Seattle og Moses Lake som skal etter planen leveres til selskapet.

Norwegian har i dag rundt 35 fly for lite til å gjennomføre ønsket sommersesong i 2020, og ut i fra det selskapet har fått av informasjon fra Boeing og FAA kommer godkjenning på MAX-flyene i midten av januar for USA. For Europa blir dette trolig i midten av februar, og så trenger selskapet seks til åtte uker for å få sine fly klare igjen. Vi snakker fort april eller mai før MAX-flyene til Norwegian dermed er i luften igjen.