Flyselskapet Norwegian er i siste fase av forhandlinger med flyprodusenten rundt kompensasjon for at 737 MAX-flyene har stått på bakken siden mars i år.
Det kommer frem i en podcast som DNB produserer melder Dagens Næringsliv.
Det er fungerende konsernsjef i selskapet, Geir Karlsen som sier i podcasten at forhndlingene nå nærmer seg slutten, og at det er komplisert ettersom Boeing både sliter med at flytypen ikke får fly, og leveringsdatoer for nye MAX-fly er forbigått i flere omganger.
I tillegg er det stor usikkerhet når MAX-flyene kan leveres til selskap verden over igjen. I dag står det i følge Karlsen mellom 12 og 15 MAX-fly lagret i Seattle og Moses Lake som skal etter planen leveres til selskapet.
Norwegian har i dag rundt 35 fly for lite til å gjennomføre ønsket sommersesong i 2020, og ut i fra det selskapet har fått av informasjon fra Boeing og FAA kommer godkjenning på MAX-flyene i midten av januar for USA. For Europa blir dette trolig i midten av februar, og så trenger selskapet seks til åtte uker for å få sine fly klare igjen. Vi snakker fort april eller mai før MAX-flyene til Norwegian dermed er i luften igjen.
Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988.
E-post: hansolav@hangar.no