Norwegian-direktør Geir Karlsen er litt oppgitt over at en stor andel av de som skal ut og fly svarer i spørreundersøkelser at de er villige til å kjøpe klimakvoter når de skal ut å fly. Men kundene kjøper det ikke når tilbudet kommer opp på nettsidene til flyselskapet i forbindelse med bestilling av billetter.

I følge Karlsen er det under to prosent av kundene som valgte å klimakompensere sine flyreiser i 2022. I følge Dagens Næringsliv som først omtalte saken, koster en tur-retur-reise Oslo-Malaga 56 kroner å klimakompensere. Tur-retur London er priset til 34 kroner. Men når det kommer til stykket velger svært få passasjerer å betale.

– Det er nok slik at folk gir uttrykk for at de er med opptatt av klima enn de faktisk er, og at våre handlinger er knyttet mer til egen lommebok enn hensynet til klima. Det er jo også politisk korrekt å si at man vil betale ekstra, sier Eva Fosby Livgard, avdelingsleder i Kantar til avisen.

Det var under et seminar for reiselivsnæringene i regi av DNB sist uke at Karlsen kom med opplysningene om at kundene lyver når de sier de vil betale.

DN har spurt flyselskapet SAS om hvor mange som kompenserer hos selskapet ved bestilling, men dette vil ikke SAS oppgi.

I følge Norwegian er det stort sett privatpersoner som kjøper kvoter, mens Næringslivet hopper raskt over dette.

ANNONSE
Forrige artikkelJetBlue Airbus A321 tippet bakover på JFK
Neste artikkeleasyJet fullfører DPO-installasjon i alle sine fly