Flyselskapene SAS, Norwegian, Ryanair, BRA og Populair får kritikk fra det svenske forbrukertilsynet konsumentverket. Årsaken er at flyselskapene ikke følger svenske lover når det gjelder skade på bagasje etter en flyreise.
Flyselskapene opererer med vilkår som sier at passasjerer må melde fra om skade på flyplassen rett etter at flyreisen er avsluttet, ikke i dagene eller ukene etter flyvningen. Det strider mot svensk lov.
– Det kan de rett og slett ikke, sier Maja Lindstrand, advokat i det svenske konsumentverket til avisen Aftonbladet.
Konsumentverket vil ha flyselskapene til å rette seg etter loven og godta at passasjerer melder inn skade i etterkant, når de er kommet hjem.
– De har alle satt opp vilkår for at du kan melde fra om skadet bagasje på stedet på flyplassen. Det er best selvsagt å melde fra der, men noen ganger er den skranken stengt, eller du kan oppdage skaden sent eller når de reisende får tapt bagasje hjem etterpå, sier Maja Lindstrand.
Gjennom lovverket skal alle ha mulighet å kunne melde fra om dette innen det er gått syv dager.
– Du må melde fra innen sju dager og skriftlig. Og for bevisets skyld er det best å rapportere på flyplassen, direkte. Men det skal også være mulig å rapportere i etterkant, og det er der disse selskapene har sviktet. Som forbruker må du vise at skaden oppsto mens flyselskapet hadde bagasjen. Det er greit å melde fra så fort som mulig og kanskje til og med å filme bagasjen umiddelbart når du mottar den. Er du klok har du bilder av baggen både rett før og etter flyturen, legger advokaten til.
Norwegian og SAS har valgt å vente med å kommentere brevet overfor media. Norwegian har også bedt om utvidet frist for å svare på henvendelsen fra forbrukermyndighetene i Sverige.