Norwegian fremla torsdag sitt resultat for fjerde kvartal. Det viser at omsetningen i 2019 var 43,5 milliarder kroner, en økning på åtte prosent sammenlignet med 2018.

Økningen skyldtes høyere enhetsinntekter og økte tilleggsinntekter per passasjer. Norwegians endring i strategisk fokus fra vekst til lønnsomhet resulterte i en kapasitetsvekst (ASK) på én prosent mens enhetsinntektene økte syv prosent.

Fyllingsgraden var på 86,6 prosent, og mer enn 36 millioner kunder valgte å reise med Norwegian i løpet av 2019.

– 2019 var en ny epoke for Norwegian da selskapets strategi endret seg fra vekst til lønnsomhet. Vi nådde målet om å spare 2,3 milliarder kroner gjennom #Focus2019, samt flere positive økonomiske milepæler. Overgangen til lønnsomhet fortsetter med transformasjonsprogrammet NEXT for å bygge en sterk, bærekraftig og lønnsom virksomhet til fordel for våre kunder, ansatte og aksjonærer, sier Norwegians finansdirektør Geir Karlsen.

Snur alle steiner for å få lønnsomhet

Norwegian kunne fortelle under en pressekonferanse torsdag at selskapet har gjennom 2019 gjennomført en rekke tiltak for å bedre lønnsomheten. Kostnadsreduksjonsprogrammet #Focus2019 kom i mål med et kutt på 2,3 milliarder kroner for hele året med 444 millioner kroner i fjerde kvartal. Selskapet har i tillegg utsatt flyleveranser, solgt fly, solgt Bank Norwegian-aksjene og innenriksoperasjonen i Argentina, samt hentet inn ny egenkapital for å styrke likviditeten.

– I løpet av 2020 er vårt mål å snu utfordringer til muligheter. Vi er fortsatt opptatt av å tilby større valgmuligheter til kundene, bidra til en mer bærekraftig luftfart og utvikle våre produkter og tjenester. Norwegian har forandret måten vi reiser på, og som selskap skal vi fortsette å gjøre det vi kan for å tiltrekke oss enda flere kunder, enten de reiser i jobb eller privat, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram.

Tallene for 2019 ble påvirket negativt av utfordringene med Boeings 737 MAX-fly og Rolls-Royce-motorene å selskapets Dreamlinere. Resultatet for året endte med et tap på 1,6 milliarder kroner, mens det underliggende driftsresultatet før eierkostnader (EBITDAR) doblet seg til 6,5 milliarder kroner.

Norwegian kunne i dag varsle at kapasiteten neste år skal kuttes med 13 til 15 prosent, opp fra høstens 2020-anslag på 10 prosent.