Foto: Inger Bjørndal Foss

Da flyselskapet Norwegian skulle fly hjem en Boeing 737 MAX (SE-RTB) fra Málaga til Stockholm onsdag, stoppet den flyturen i Frankrike. Flyet ble fløyet med kun piloter ombord, og Norwegian hadde alle godkjennelser i orden fra EASA. Men da flyet hadde fløyet over Spania og Frankrike og nærmet seg Tyskland, satte tyske myndigheter ned foten for at ferden kunne fortsette.

Det fordi tyske myndigheter mener MAX-flyene ikke skal være i luften før alle utfordringer rundt flytypen er løst. Tyske myndigheter har valgt og overprøve europeiske luftfartsmyndigheter med sin fulle rett.

NOTAM MED FORBUD TIL 11. JUNI

Tyske myndigheter har hatt et forbud mot overflyvning av MAX-fly siden mars måned. I følge NOTAM for denne typen flyvninger gjelder forbudet til 11. juni 2019. Derfor valgte Norwegian å fly dette flyet tilbake den 12. juni, men selv om forbudet hadde utgått, valgte tyske myndigheter allikevel å si nei til Norwegian mens flyet var i luften og på vei.

I dag 13. juni har tyske myndigheter oppdatert forbudet i NOTAM og nå er det forbudt å fly over Tyskland frem til 8. september i år med flytypen 737 MAX, skriver flere tyske medier i dag.

IKKE UNIKT FOR NORWEGIAN

Saken med Norwegians 737 MAX onsdag, som endte opp på en flyplass i Frankrike, er ikke unik. Så sent som for noen dager siden forsøkte det italienske flyselskapet Air Italy å hente hjem et av sine MAX-fly fra Egypt.

Flyet som tilhører Air Italy er registrert under irsk flyregister, og irske myndigheter har på samme måte som tyske myndigheter satt foten ned for all flyvning med 737 MAX uansett passasjerer ombord eller ikke. EI-GFY har stått på bakken i Kairo siden det fløy fra Milano 12. mars i år, og selskapet har gjentatte ganger forsøkt å få godkjennelse av irske myndigheter til å flytte flyet tilbake til Italia.

Hver gang har svaret vært det samme, nei ingen godkjenning for å fly flyet tilbake.

Air Italy EI-GFY lander på Boeing Field i 2018 like før leveranse til selskapet. Nå står flyet fortsatt på bakken i Kairo. Foto: Hans O. Nyborg

ANNONSE
Forrige artikkelNytt parkeringsselskap på flyplass i Stavanger, Trondheim og Bergen
Neste artikkelFørste Airbus A350 levert til Japan Airlines