Foto: NTSB

Den amerikanske havarikommisjonen NTSB har avslørt nye detaljer rundt havariet med et Boeing 737-800 fra selskapet Miami Air på en militærbase i Florida 3. mai i år.

I følge NTSB skal pilotene ha valgt å bytte rullebanen til en annen rullebane svært sent under innflyvingen. Dårlig vær med kraftig reg og vind gjorde at pilotene ønsket å benytte en annen rullebanen enn den som er hovedrullebane på Jacksonville US Naval Air Station militærbase.

En etterforsker fra NTSB undersøker N732MA, Boeing 737-800 etter at flyet havnet i vannet 3. mai. Foto: NTSB

Da flyet kom inn over rullebanen skal pilotene ha hatt trøbbel med landingene, og satt flyet ned langt ut mot den ene siden av selve rullebanen. Etter at hjulene traff asfalten skal flyet ha svingt over senterlinjen til den andre siden av rullebanen, for deretter å ha svingt tilbake.

Pilotene skal ha hatt problemer med å styre flyet og å stanse det opp på den våte rullebanen. Det endte med at flyet skled av rullebanen og havnet i St. Johns-eleven.

National Transportation Safety Board skriver i sin korte notat-rapport at landingshjulene knakk i møte med stein og ujevne forhold utenfor rullebane, før det havnet i vannet.

Ingen av de 143 ombord mistet livet eller kom hardt til skade. To hunder som befant seg i ett av flyets lasterom druknet som følge av dette ble fylt med vann.

NTSB undersøkte flyets innside og utside etter hendlsen. Foto: NTSB
ANNONSE
Forrige artikkelOverskuddet kan forsvinne for SAS
Neste artikkelFørste Airbus A350 til Virgin flyr for første gang