Kina og selskapet COMAC har nå fullført alle de planlagte testflyvningene med den nye flytypen C919. Totalt har produsenten gjennomført tester med seks prototyper hvor den sjette og siste maskinen nå har fløyet siste tur.

COMAC har da fløyet sertifiseringsflyvninger og testflyvninger siden 5. mai 2017, og veien frem til 2022 har vært lang. Bare kort tid etter at første flyet var i luften oppdaget teknikere at det var alvorlige problemer med hvordan motorene var montert til vingene, og det ble også oppdaget problemer med haleroret.

Produsenten måtte redesigne flytypen før nye flyvninger kunne fortas. Etter dette var programmet på skinner frem til koronapandemien startet, noe som ga hele produksjonen og testene en knekk.

COMAC nevner ikke noe i sin pressemelding om prosessen med å få sertifisert flytypen, og når denne er ventet å bli ferdig, i tillegg glimret produsenten nærmest med sitt fravær under Farnborough Airshow 2022 i Storbritannia forrige uke. Der var det kun en liten bod med noen plakater og en flymodell, uten noen representanter for produsenten til stede.

C919 skal kunne legge bak seg 4074 kilometer mens ER-utgaven skal kunne legge bak seg 5556 kilometer. Kina har valgt å utstyre sine fly med CFM LEAP-1C en ny variant av 1A-motoren.

Russland har sett med stor interesse på flytypen, men det at kineserne har valgt vestlige motorer utelukker at russiske flyselskap nå kommer til å velge å kjøpe C919.