Vedvarende tretthet eller direkte utmattelse blant piloter og kabinansatte er et fenomen i luftfarten, som til syvende og sist kan påvirke sikkerheten. Derfor lanserer det svenske transportstyrelsen, flyselskaper og fagforeninger nå en kampanje for å fokusere på å forebygge problemet.
De fleste har nok erfart hvordan det kan være vanskeligere å ta seg av jobben hvis man har fått for lite søvn over lengre tid. I luftfarten kan vedvarende tretthet, såkalt fatigue, være et problem som påvirker oppmerksomheten til piloter og kabinansatte i luften.
I 2021 og 2022 kom det nesten 1000 meldinger om trøtthet og fatigue, og i fjor økte antallet meldinger noe den danske Transportstyrelsen opplever generelt en økende trend ettersom det har blitt mer fokus på dette området.
Derfor lanserer nå Trafikverket, flyselskaper og fagforeninger kampanjen «Fly Frisk». Der fokuset er på hvordan arbeidstakere og arbeidsgivere i fellesskap forebygger tretthet.
-Mange piloter og kabinansatte har lange og varierende skift og jobber ofte på tvers av tidssoner. Hvis søvnmangelen vedvarer over lengre tid, kan det føre til tretthet og til syvende og sist bety at de ikke klarer å løse oppgavene sine effektivt og trygt når de flyr, sier luftfartsinspektør Mads Eklund, som er ansvarlig for området ved Transportstyrelsen.
Dersom en ansatt i luftfart opplever vedvarende tretthet eller utmattelse, skal dette meldes til arbeidsgiver, som i ettertid er ansvarlig for å informere myndighetene.
-I verste fall kan det svekke et av de mange lagene med sikkerhetstiltak som til sammen skaper det høye nivået av luftfartssikkerhet vi har i Danmark. Derfor går vi nå inn i bransjen for å tydeliggjøre at alle støtter å forebygge fatigue, og at det er viktig å si det høyt hvis man opplever fatigue, for det ruster oss bedre til å håndtere problemet, sier Eklund.
Men luftfartsindustrien anslår at det fortsatt kan være et stort antall i mørket, selv om antallet anmeldelser har økt de siste årene.
Derfor er det også viktig å vise piloter og kabinansatte at de kan si fra uten at det blir sett negativt på eller får konsekvenser for jobben.
-Det gir ekstra trygghet at det nå er et fornyet fokus på fatigue. For det viser oss at både flyselskaper og myndigheter er enige om at ansatte ikke skal gå utslitte på jobb. Den enkelte ansatte har selvfølgelig selv et ansvar for å få hvile, men like viktig er det at bedriftene lager en vaktplan som gjør det mulig å få nok hvile sier Linnea Handberg, flyvertinne og tillitsvalgt for kabinansatte i SAS.