Den franske havarikommisjonen BEA slapp denne uken sin rapport etter en hendelse på flyplassen Charles de Gaulle i juli 2020. I følge rapporten skal flygelederen med ansvar for et Boeing 787-10 fra det amerikanske flyselskapet United Airlines, ha valgt å sende flyet inn mot feil rullebane.

På det aktuelle tidspunktet ble rullebane 09L benyttet for landinger, mens 09R ble benyttet for avganger. Flygelederen ba pilotene på United.-flyet om å lande på rullebane 09R.

Kort tid før flygelederen ga denne ordren hadde pilotene i et Boeing 787 fra Air France bedt om å få foreta en kontrollert nødlanding på nettopp 09R ettersom de hadde fått tekniske problemer med flyet.

Pilotene i United Airlines-flyet var på vei inn for å skulle lande på 09L, og spurte da flygelederen om de skulle foreta en “Sidestep”, altså et raskt skifte av rullebanen ved å endre kursen på flyet. Dette ble ikke besvart av flygelederen som var opptatt med andre ting.

For flygelederen var i kontakt med pilotene i en Airbus A320 fra det britiske flyselskapet easyJet, om klarering for å kunne ta av fra 09R, der nå pilotene fra United Airlines siktet seg inn for å lande.

I det pilotene hos easyJet nærmer seg rullebanen og med klarering for avgang kjørte de rett ut på denne, det var i denne forbindelse at de fikk de øye på United Airlines-flyet som nærmet seg raskt samme rullebane. Pilotene på Airbus-flyet kontaktet flygeleder på nytt og forsøkte å gjøre vedkommende oppmerksom på hva som var i ferd med å skje, samtidig ropte kapteinen ut på sambandet, “Go around 09R, go around”, noe som ble oppfattet av pilotene på Boeing-maskinen fra United.

Landingen ble dermed avbrutt av pilotene på United-flyet og Dreamlineren passerte over Airbus-flyet med en høyde på rundt 90 meter. United-pilotene fikk tatt en ny runde, mens easyJet-flyet tok av, deretter foregikk landingen som normalt.

BEA skriver i sin rapport at en medvirkende årsak til hendelsen var at flygeleder ikke hadde visuell kontakt med rullebanen, og at vedkommende manglet erfaring over lengre tid som nystartet i jobben.

I forbindelse med undersøkelse av hendelsen fant BEA at pilotene i United-flyet hadde lest tilbake “Understand…” som starten på bekreftelsen på at de skulle skifte rullebane. Dette tok flygeleder som en bekreftelse på at de hadde oppfattet det vedkommende sa rett. Pilotene skulle etter det BEA og Eurocontrol mener ha brukt ordet “Confirm…” i stedet for det som ble benyttet.

Samtidig mener BEA at piloter bør bli flinkere til å spørre om en bekreftelse på om den ordren som er gitt er rett oppfattet. Mange piloter bare repeterer de de har fått høre fra flygeleder, i stedet for å be flygeleder repetere og bekrefte heter det i rapporten.

ANNONSE
Forrige artikkel(+) Gir opp bruken av verdens største passasjerfly
Neste artikkel(+) Bestiller 15 Sukhoi Superjet SSJ100