Foto: Hans O. Nyborg

Det amerikanske luftfartstilsynet FAA er delvis frikjent i forhold til prosessen rundt godkjennelse av flytypen 737 MAX. Den offisielle granskningen av hvordan FAA godkjenner nye flytyper, og hvordan pilotene trolig reagerer på sikkerhetssystemene ombord, er gjennomgått i detalj.

Etter to dødsulykker med flytypen 737 MAX, og flyforbud for flytypen, ble det bestemt i USA at en offisiell granskning skulle gjennomføres av hvordan FAA godkjenner fly, og hvor nært det samarbeidet er påvirket av Boeing selv.

Rapporten som nå foreligger frikjenner delvis FAA ved at selve prosessen rundt godkjenningen er god nok, men tilsynet må endre hvordan det vurderer piloters reaksjon på situasjoner som oppstår i forhold til sikkerhetssystemer ombord i flyene.

Rapporten peker på flere forhold der FAA må endre praksis, men det at flyprodusenten Boeing i stor grad foretar den største delen av godkjennelsen før FAA overtar og stempler papirene, skal fortsette.

Dermed vil FAA fortsatt la Boeing godkjenne sine egne nye flytyper i like stor grad som med 737 MAX, tross massiv kritikk fra flere hold verden over rundt at Boeing sto for største parten av godkjennelsen av MAX-flyene, og overså feil og mangler i systemene, melder Seattle Times.

ANNONSE
Forrige artikkelBOC Aviation ny storeier av Norwegian
Neste artikkelLufthansa: Minst 300 fly står på bakken hele 2021