Foto>: Hans O. Nyborg

Det var kanskje for godt til å være sant, at flyprodusenten Boeing var i mål med endringene i programvaren til flytypen 737 MAX. Nå er det oppdaget to nye feil som produsenten i Seattle må jobbe videre med, før det kan startes nye tester for å få flytypen godkjent.

I følge nyhetsbyrået Reuters er det to feil i programvaren som kjøres i Aerospace FCC-730 series-datamaskinene. De to feilene involverer hypotetiske feil i følge produsenten. Det er feil som kan oppstå rundt datamaskinens mikroprosessor som kan før til at tap av kontroll, kjent som runaway stabiliser,

Den andre feilen kan hypotetisk, igjen i følge Boeing, føre til at autopiloten deaktiveres under landing, og dermed kan forstyrre hele landingsprosessen i et kritisk øyeblikk.

I følge Boeing selv skal ingen av disse to mulige feilene ha noen tilknytting til MCAS-systemet, som feilet under de to ulykkene i 2018 og 2019 der to MAX-fly styrtet.

FAA sier i en pressemelding at de er i tett dialog med Boeing rundt de nye feilene som er oppdaget, og at produsenten må utbedre feilene slik at det tilfredsstiller kravene til å kunne få flyene godkjent.

Boeing fortsetter å presisere at flyene vil bli godkjent og kan fly igjen i løpet av juni måned.