Bahamas Air

Flyselskapet Bahamas Air får ikke lengre benytte sine Boeing 737-500 fly til og fra destinasjoner i USA. Fra 1. januar 2020 må alle flyselskap og andre som opererer fly ha sørget for at flyet som skal benyttes i luftrommet over USA, har installert ADS-B.

ADS-B er står for “automatisk avhengig overvåkningssending”, og det er en overvåkningsteknologi som bestemmer et flys posisjon via satellittnavigasjon, og sender dette med jevne mellomrom ut slik at det kan spores. Det amerikanske luftfartstilsynet FAA har gitt alle operatører av passasjer- og fraktfly en svært god margin på å få denne typen teknologi installert.

I 2010 ble det nemlig gitt varsel om at alle som skulle operere i USA hadde ti år på seg til å få dette i orden. Fristen var med andre ord 1. januar 2020.

Nyere flymodeller har dette installert, mens eldre fly har måtte få dette etterinstallert. Bahamas Air opererer tre Boeing 737-500 som er i gjennomsnitt 25 år gamle, samt ett Boeing 737-700 av nyere dato.

Prislappen for å installere et slikt system i ettertid ligger på rundt 200.000 amerikanske dollar per fly i følge nettstedet One Mile at a time, som først omtalte saken.

Nå må selskapet unngå å bruke sine fly til og fra USA, inntil utstyret er på plass, noe som kunne ha kommet på plass i god tid før forbudet ble innført i år.

ANNONSE