Det nye britiske flyselskapet Flypop har signert en avtale for leie av inntil fem Airbus A330-300. Selskapet skal starte sine lavkostflyvninger mellom Storbritannia og Asia i oktober i år. Det er først og fremst flyvninger til India som skal bli fokuset til selskapet i starten.

Med denne leieavtalen har vi vært i stand til å sende inn vår AOC-lisenssøknad til UK Civil Aviation Authority og forvente at våre første flyreiser vil starte innen oktober. Og mange takk til den britiske regjeringens Future Fund for den økonomiske støtten, som har gjort det mulig for oss å skaffe ytterligere finansiering. Økt flyforbindelse, spesielt på nye ruter, vil skape sårt tiltrengte økonomiske fordeler for både Storbritannia og India, sier Navdip Singh Judge, administrerende direktør og rektor for flypop i en pressemelding.

flypop har det siste året planlagt sin oppstart så fort internasjonale reiser gjenopptas til India. I løpet av de siste månedene har teamet vokst betydelig, inkludert en rekke nyansatte som alle bringer et mangfold av luftfartserfaringer og kunnskap fra mange forskjellige felt til flypop. Blant annet har selskapet hentet inn personer med lang erfaring fra arbeide i ledelsen i Ryanair, melder Aviation24.be.

Flypop Airbus A330

Ved lansering vil flypop starte operasjoner med ett fly og planlegger å legge til et ekstra fly hver sjette måned. Det er ikke hver dag vi hjelper med å lansere en ny britisk rutetrafikkselskap for langdistanse, sier Martyn Lewis, Senior VP – Marketing (Europe, Middle East & Africa) i Avolon.

Bak flyselskapet ligger det en spesiell historikk, i følge nettsidene til flypop.

Frustrert over de høye kostnadene og lange flytidene (ingen direkteflyvninger) som var involvert i å besøke familie i Ludhiana India, utforsket Nino først ideen om et flyselskap som skal betjene India med direkteflyvninger med lav pris helt tilbake i 2003. Lufttjenesteavtalen mellom Storbritannia og India på den tiden gjorde det umulig å skaffe noen flyplass på Heathrow eller til og med å få tillatelse til å fly til Indias andre byer.

Spol fremover i mer enn et tiår og de skiftende sosiale, økonomiske og politiske forholdene gjorde det mulig for prosjektet å bli gjenopplivet. En ny lufttjenesteavtale mellom Storbritannia og India tillot nå et visst antall flyreiser per uke til Indias andre byer, og India hadde investert mye i å oppgradere flyplassene Amritsar og Ahmedabad til internasjonale standarder. Indias raskt voksende økonomi hadde nå etablert India som en økonomisk makt på verdensscenen.

Etter å ha jobbet tett med Tony Fernandes (konsernsjef Air Asia) i 5 år i Lotus F1 Team, innså Nino at forretningsmodellen Air Asia X Low Cost Long Haul var ideell for flyreiser fra Europa til Sør-Asia med en maksimal flytid på 10 timer. For de nesten tre millioner britiske statsborgerne i den indiske diasporaen ga dette nå for første gang et rimelig og praktisk alternativ for de som ønsket å besøke venner og slektninger “hjem”.

Flypop.com
ANNONSE
Forrige artikkel310.000 passasjerer med SAS
Neste artikkel(+) Moss lufthavn Rygge fikk forespørsel fra Ryanair