Tirsdag kunne Erik G. Braathen presentere planene for ett nytt flyselskap i Norge. Med seg på laget har Braathen flere tunge navn fra luftfarten.

Hva vet vi om planene så langt?

NAVNET
Navnet på flyselskapet er ikke sluppet. Det eneste selskapet benytter er Nyttflyselskap.no.
Et nettstedet som forteller om planene, og hvor de som er interessert i å søke jobb kan komme i kontakt med selskapet.

OPPSTART
Vi vet at selskapet ser for seg å starte opp i løpet av neste år, og at flyvningene skal være i gang før sommersesongen. Selskapet har enda ikke klarlagt helt hvilken dato som blir oppstarten.

FLYPARKEN
Flyselskapet skal operere en flåte med rundt fem fly. Så langt sees det nå på innleie av enten Boeing 737-800 eller Airbus A320. Leasingselskap verden over har for øyeblikket en enorm flypark med tilbakeleverte fly fra selskap som har valgt å krympe antallet fly. Selskapet håper å finne frem til billigere leasingavtaler enn om det hadde startet opp for ett år siden.

HVOR
Hvor skal selskapet fly? Det vi vet er at det er snakk om ruter innenlands i Norge, og til destinasjoner i Europa. Målet er å fly dit tog, buss eller bil ikke strekker til heter det. Vi tenker at det kommer opp destinasjoner som London, Amsterdam, Roma, Frankfurt, Stockholm og København, samt destinasjoner i Spania til å starte med.

GJELD
I motsetning til Norwegian har det nye selskapet ingen gjeld før det starter opp, noe som gjør at det starter med blanke ark. Hovedutfordringen er at markedet nå er nærmest dødt.

ANSATTE
Selskapet har allerede startet arbeidet med å søke etter piloter, kabinansatte, administrasjon og merkantile ansatte.

ANNONSE
Forrige artikkelWizz Air starter innenriks i Norge
Neste artikkelDomstol krever havarirapport innen 45 dager