Canadian Air Force

Ikke bare nesepartiet ble ødelagt, men en motor må byttes og deler av en vinge må repareres etter at et vedlikeholdsselskap i Canada klarte å ødelegge luftforsvarets VIp-fly som benyttes av landets statsminister når det er offisielle statsbesøk utenlands.

Flyet er av typen Airbus CC-150 Polaris (Tilsvarende Airbus A310), og i følge det kanadiske luftforsvaret skulle ansatte i selskapet L3Harris taue flyet inn i en hangar på flybasen Trenton i Ontario i oktober 2019. Det var da alt gikk galt.

De ansatte hadde benyttet en tauetraktor som trakk flyet, men som var for stor til å kunne kjøre inn i hangaren og komme seg ut igjen forbi flyet når det var parkert. Dermed stanset sjåføren av tauetraktor utenfor hangardørene, hvor han skulle skifte over til en mindre truck før flyet skulle inn i hangaren.

Ansatte hjelp til med å sette blokkeringselemeneter foran hjulene på flyet slik at det skulle stå i ro. Mens sjåføren kjørte bort den første tauetrucken, og skulle bevege seg over i en mindre, begynte Airbus-flyet plutselig å trille forover.

De ansatte forsøkte på alle måter å holde flyet tilbake men til ingen nytte. Det endte med at flyet trillet inn i hangaren og traff først en D-12 tauetraktor med den ene motoren, før nesepartiet ble knus mot veggen inne i hangaren.

Skadene på flyet er beregnet til å koste minst 11 millioner kanadiske dollar.

Saken kommer nå frem i mediene ettersom det kanadiske luftforsvaret har valgt å gi det sivile selskapet hele skylden for hendelsen, og har bedt selskapet om å erstatning for skadene påført flyet.

En rapport utgitt av det kanadiske luftforsvaret peker på at selskapet som håndterte flyet hadde brutt flere regler, hadde for dårlig opplæring av ansatte og de ansatte benyttet både tautraktor og bremseklosser som ikke var standard. I tillegg var flyets parkeringsbremser ikke aktivert da flyet stanset opp.

Nå er flyet i ferd med å bli reparert og skal bli ferdig i løpet av sommeren.

Skader på flyets motor
ANNONSE
Forrige artikkelFly mistet bagasje på rullebanen under avgang fra Oslo lufthavn
Neste artikkelFlyselskapenes ruter og tider i juli til og fra Norge