Foto: Hans Olav Nyborg

Widerøe flyr flere passasjerer etter en økning i produksjonen og oppstart av ny anbudsperiode.

Vi er svært tilfredse med den betydelige økningen i passasjertall denne måneden. Det er et tydelig tegn på hvor attraktivt vårt produkt er blitt, og den tilliten passasjerene har til Widerøe og våre tjenester, sier Christian Skaug, kommersiell direktør i Widerøe. 

Antall passasjerer øker med hele 28 i prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Det er veldig bra, men det kommer også fra at påsken var i april i fjor, i motsetning til mars i år. Vi har dermed hatt en aprilmåned nesten uten helligdager, noe som slår positivt ut for vår etterspørsel. Derfor hadde vi også nesten 13 prosent mer kapasitet sammenlignet med i fjoråret. Kabinfaktoren for april var 64 prosent, opp med seks prosentpoeng. 

– Vi er takknemlige for at Samferdselsdepartementet har annonsert at de vil evaluere ulike prismodeller, og bistår gjerne med vår kompetanse i en slik evaluering, sier administrerende direktør i Widerøe Stein Nilsen.

Selskapet har lagt én måned av den nye anbudsperioden (FOT) bak oss. FOT-rutene fyller bedre enn i fjor. Selskapet melder at det har enkelte ruter som er utsolgt lang tid i forveien, men at det har mer kapasitet på flere av rutene. Det er fortsatt mange ledige seter i sommer, så flyene er på ingen måte helt fulle heter det i en pressemelding.

Flaskehalsene i rutenettverket på FOT-rutene er vanskelig å håndtere ettersom selskapet ikke lenger kan differensiere basert på pris. Det er likevel enkeltruter og enkeltavganger der flyene tidlig fylles opp som resultat av Samferdselsdepartementet halvering av maksimalprisene heter det.

ANNONSE
Forrige artikkelAir France/KLM lojalitetsprogram Flying Blue lanserer en unik statusmatch i Norge
Neste artikkelEmirates oppretter ni nye A350 destinasjoner