Foto: BFU

Den tyske havarikommisjonen, Bundesstelle für Flugunfalluntersuchung, har i en interimrapport funnet delvis årsaken til at flere passasjerer ombord på et Ryanair fly ikke fikk oksygen gjennom oksygenmaskene som ble utløst i kabinen.

Det var under en flytur mellom Bergamo i Italia og East Midlands i Storbritannia i april i år at Boeing 737-800 maskinen mistet kabintrykket underveis opp mot marsjhøyde.

Mannskapet klart å raskt få maskinen ned på en lavere høyde, og legge kursen ned mot nærmeste flyplass, som var Frankfurt Hahn.

Da flyet mistet kabintrykket ble samtlige oksygenmasker utløst, men det skulle vise seg at maskene over rad 2, 3, 4 på høyre side, samt 2 og 3 på venstre side, og på radene ved nødutgangene ikke fungerte i det hele tatt.

Her hadde ikke oksygengeneratoren blitt utløst slik den skal.

Glemte å fjerne transportkappe

I interimrapporten blir det påpekt at mannskapet som fløy flyet dagen før hadde gjort notater om at det var problemer med kabintrykket ombord i den tekniske loggboken. Samme kveld installerte en tekniker hos flyselskapet en ny versjon av CPC-systemet (cabin pressure control), hvor han også skiftet selve pluggen til en av kontrollenhetene. På denne satt det en transportkappe, som vedkommende glemte å fjerne før flyet ble satt inn i trafikk igjen.

Dermed ble det ikke mulig å utløse oksygentilstrømningen da maskene ble utløst slik de skulle i kabinen.

Det var et mannskap på seks ombord samt 134 passasjerer, 13 personer fikk mindre skader i hendelsen.

Flere passasjerer hadde problemer i følge rapporten å ta på seg oksygenmaskene, og det ble også da oppdaget at flere av dem ikke fungerte.