Hangar.no
Foto: Hans O. Nyborg
Oslo Lufthavn Gardermoen 20 år

OSL20: Selskapene som kom …og forsvant

Gjennom 20 år med hovedflyplass på Gardermoen, har nær 100 flyselskap startet opp ruter i større eller mindre skala, for deretter å forsvinne. Enten er selskapene gått konkurs, eller rutene er utkonkurrert av andre aktører, eller selskapene er kjøpt opp av andre.

Air Alsie, Air Scandic, Airlines 400 og Tasawi Air er kanskje ikke de mest kjente flyselskapene som har fløyet til flyplassen på Gardermoen.

Her en liten oversikt over noen av selskapene som har frekventert Oslo lufthavn de siste 20 årene, men som for lengst er borte av forskjellige årsaker.

AIR BOTNIA (BLUE1)
Selskapet ble etablert i 1987 og var deleid av SAS. Da SAS gikk inn som eneeier av selskapet i 1998 dukket selskapet opp på ruter fra Finland til Gardermoen. I løpet av årene selskapet fløy på hovedflyplassen på Romerike ble det fraktet vel en millioner passasjerer frem til selskapet under navnet Blue1 ble lagt ned og integrert som endel av irske CityJet.

Foto: Hans O. Nyborg

STERLING EUROPEAN

Sterling var en traver på Oslo Lufthavn lenge før flyplassen ble en hovedflyplass. Nordmenns forhold til charterferie og syden var som oftes med Sterling i en Caravelle eller Boeing 727. Etter konkursen i 1993, dukket selskapet opp på nytt i 1996 da Fred Olsen gikk inn som eier av flyselskapet. I år 2000 ble de første ruten lagt til Oslo Lufthavn med Malaga og Alicante på rutekartet.  Selskapet gjennomgikk tøffe tider og i 2005 ble det solgt over på islandske hender. 29. oktober 2008 var eventyret over og selskapet konkurs. I løpet av årene fra 2002 til 2008 fraktet selskapet 3,1 millioner passasjerer til og fra Gardermoen.

Foto: Hans O. Nyborg

DUO AIRWAYS

Et av de selskapens om ble kanskje det som hadde kortest levetid gjennom de siste 20 årene var det britiske selskapet DUO Airways. Et selskapet som skulle fly både til Edinburgh og Birmingham, og hadde planer om å utvide med London og andre flyplasser i årene fremover. Ruten til Oslo ble startet da selskapet startet opp i november 2003. I april 2004 ble rutene borte og selskapet gikk konkurs. Selskapet rakk å frakte 1700 passasjerer i denne perioden til og fra Oslo Lufthavn.

Foto: Hans O. Nyborg

AIR LITHUANIA

Et regionalt flyselskap som ble startet opp i 1991 og som hadde Oslo som en av sine få internasjonale ruter, ved siden av Hamburg og Billund. Når 45.000 passasjerer ble fraktet mellom 2001 og året selskapet gikk konkurs, 2005.

Foto: Hans O. Nyborg

SNOWFLAKE

Skuffelsen var stor i 2003 da SAS skulle slå ut bølgen av lavkostselskap med sitt eget konsept Snowflake, og kun Danmark og Sverige var på rutekartet, ikke Oslo. Modellen på driften skulle være som Ryanair og easyJet, men kostnadene var alt for høye og etter ett års drift var det over ut, akkurat da Oslo fikk sin første rute fra Snowflake. SAS benyttet også Snowflake-fly på ordinære SAS-ruter spesielt til Alicante og andre destinasjoner i Spania. Talle for antall passasjerer lå inne som del av SAS ordinære tall.

Foto: Hans O. Nyborg

GERMANWINGS

Germanwings startet rute til Oslo i mars 2004. Selskapet tok den gang over enkelte ruter for moderselskapet Lufthansa, men skulle samtidig presse priser ned og gjøre det billigere til Tyskland. Selskapet som var blitt eget selskap, skilt ut fra Eurowings i 2002, skulle satse på en lang rekke ruter ble det sagt under pressekonferansen på Oslo Lufthavn. Etter ett og et halvt år var selskapet nærmest borte igjen fra rutene til Oslo. Selskapet operert en blanding av Airbus A319, Airbus A320 og Boeing 717 til Oslo.

Første avgang fra Gardermoen – Foto: Hans O. Nyborg

FLYNORDIC

Etter at Finnair kjøpte opp FlyNordic i 2003 ble rutenettverket til det finske selskapet del av det lille selskapets nettverk. I 2004 dukket selskapet opp på Oslo Lufthavn og Bergen Lufthavn med sine lavkostruter til Stockholm der hovedbasen lå. I 2007 kjøpte Norwegian opp restene av et selskapet som hadde gått konkurs i 2005, men som hadde fått lov å fortsette driften. I 2009 var selskapet helt borte og flyene solgt eller hugget opp. Enkelte fly opererte i fargene til Norwegian. FlyNordic fraktet nær 800.000 passasjerer til og fra Gardermoen i årene 2004 til 2007.

Foto: Hans O. Nyborg

ESTONIAN AIR

Estonian Air var det eneste nye flyselskapet med eneste nye flyruten da Oslo Lufthavn åpnet dørene som hovedflyplass i 1998. Selskapet opererte fra 1998 til det gikk konkurs i 2015. Totalt ble det fraktet 628.000 passasjerer på ruten til Estland i disse årene.

Estonian Air, Foto: Hans O. Nyborg

US Airways, Continental Airlines, United Airlines, Eurocypria, Iran Air, FlyViking, Swefly….listen er lang over flyselskap som har trafikert Oslo Lufthavn, men som av ulike grunner er borte i dag. Her har du fått noen av de som har blitt borte.

Senest er Primera Air som gikk konkurs i forrige uke, og som har fløyet på Oslo i flere år. Selskapet har fraktet rundt 300.000 passasjerer siden oppstarten.

Selvsagt så glemmer vi ikke Braathens SAFE og Color Air, men de får du egne saker på i løpet av dagen i dag – følg med!

FØLG OSS PÅ FACEBOOK – I DAG FÅR DU FLERE VIDEOER OM OSLO LUFTHAVN SISTE 20 ÅRENE – KUN PÅ VÅRE FACEBOOK-SIDER!

 

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

OSL20: -Vi er klare til å fly, er det noe problemer?

OSL20: Landet Braathens-fly på feil flyplass!

Hans Olav Nyborg

OSL20: Oslo Lufthavn i bilder 1999 – 2004

Hans Olav Nyborg