Foto: Hans O. Nyborg

Oslo lufthavn topper nå listen over flyplasser i Europa med «grønne landinger». Det viser de siste tallene fra Eurocontrol.

– Dette innebærer at flygingen kan fly «på tomgang» og nærmest glidefly inn til flyplassen uten å måtte flate ut i høyder underveis. Dermed reduserer motorbruk, flyselskapene sparer drivstoff og kostnader, utslippene går ned og flyene støyer mindre, forteller sjef for innflygingskontrollen i Avinor Flysikring AS, Bjørn Pedersen Skjælaaen i en pressemelding.

Målinger av såkalte «Continous Descent Operations» (CDO) viser at Oslo lufthavn nå topper listen over København Kastrup med Stockholm Arlanda på tredje plass. Dermed er de Skandinaviske landene best på denne typen innflyvninger som også er bedre for miljøet.

– For innflygingskontrollen og tårnkontrolltjenesten i Avinor er dette et viktig kriterium i våre prosedyrer. Både fordi det reduserer utslippene, men også fordi det reduserer flystøy for naboene våre under landinger, tilføyer han.

Det var Romerikes Blad som først meldte om denne saken.

Flyplassen på Gardermoen topper dermed listen over 25 flyplasser i Europa som Eurocontrol har målinger fra. I gjennomsnitt flyr nesten 6 av 10 fly såkalt CDO-landinger, samtidig som de som må flate ut gjør dette i høyere høyder enn andre Europeiske lufthavner. 

De to andre Skandinaviske flyplassene har rundt 50 prosent av denne typen landinger blant alle landinger som skjer.

Perioden som er målt er fra januar i år og ut september. Oslo lufthavn hadde

For flygelederne hos Avinor er dette og andre prosedyrer, som reduserer miljøavtrykket til luftfarten, viktige fokusområder. 

– Vi jobber hele tiden med å forbedre avgangs- og landingsfasen. Målet vårt er å redusere utslipp og støy, som særlig er viktig for naboene våre. Vi har de siste 15 årene jobbet aktivt med å utvikle et luftrom med moderne inn- og utflygningsprosedyrer og dette gir gode resultater, sier sjefflygeleder på Oslo lufthavn, Gunnar Olsen Skårn. 

Flyprodusenter, flyselskap og flykontrolltjenester jobber kontinuerlig med å ta i bruk ny teknologi for å redusere drivstofforbruk. Dette er en vinn-vinn-situasjon, da lavere drivstofforbruk – i tillegg til å være bedre for miljøet – også gir lavere kostnader for flyselskapene, som opererer i en svært konkurranseutsatt bransje.

– Et annet spennende område i det samme fagfeltet er bruk av ny navigasjonsmulighet, hvor vi kan kurve inn- og utflygninger slik at de blir kortere og kan legges utenom de tettest befolkede områdene. Disse innflygingsprosedyrene har vært i bruk siden 2012 ved Oslo Lufthavn og gir bedre forutsetninger for både CDO og økt effektivitet. Oslo Lufthavn er en av de flyplassene i Europa som har kommet lengst på utviklingen og bruken av denne type prosedyrer, avslutter Olsen Skårn.