Foto: Hans O. Nyborg

Norwegian hadde 2,1 millioner passasjerer og en fyllingsgrad på 86,1 prosent i oktober. Etterspørselen etter flyreiser var spesielt høy i høstferieukene i Norden, da mange fløy til destinasjoner på tvers av Europa. Regulariteten var høy, og 99,4 prosent av oppsatte flyvninger ble gjennomført.

– Vi er godt fornøyd med trafikktallene i oktober. Mange nordiske reisende benyttet høstferien til å forlenge sommersesongen med turer til våre mange populære strand- og storbyreisemål over hele Skandinavia og Europa. Jeg er spesielt glad for at vi har redusert CO2-utslippene våre med fire prosent sammenlignet med samme tid i fjor, takket være mer moderne fly og bruk av ny teknologi når vi navigerer i luften, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Norwegian hadde 2 066 296 passasjerer i oktober, 10 prosent mer enn i samme måned i fjor. Kapasiteten (ASK) var 3 115 millioner setekilometer, mens faktisk passasjertrafikk (RPK) var 2 683 millioner setekilometer. I oktober hadde Norwegian i gjennomsnitt 78 fly i drift, og 99,4 prosent av oppsatte flyvninger ble gjennomført. Punktligheten, målt som andel avganger innen 15 minutter etter ordinær tid, var i august på 85,0 prosent. 98 prosent av alle flyvninger landet likevel til oppsatt tid eller inntil én time senere.

Godt forberedt på vintersesongen

– Vi la nylig frem vårt finansielle resultat for det som har vært det nest sterkeste kvartalet i Norwegians 21-årige historie. Vi er godt forberedt for den roligere vintersesongen og har blant annet redusert kapasiteten og inngått gunstige sikringsposisjoner på drivstoff. Billettsalget for jul og nyttår er solid, både innenriks og til våre europeiske reisemål, og jeg vil gjerne takke det økende antallet nordiske reisende som velger å fly med oss på sine fritids- og forretningsreiser, sier Karlsen.

ANNONSE
Forrige artikkelRussisk flyselskap får russisk forbud mot internasjonale flyvninger
Neste artikkelHainan-selskap satt på bakken – Alle flyvninger stanset